چکیده:
روش 360 درجه برای ارزشیابی عملکرد، ابزاری راهبردی برای بازنگری تداوم صحت و
سقم عملکرد سازمانی است. این روش در برنامهریزی استراتژیک خدمات و هدفگذاری
قابل استنباط است. بازخوردهای هدفدار و موضوعی از جانب تهیهکنندگان، ارائهکنندگان و
دریافتکنندگان خدمات، اساس ارزشیابی عملکرد را شکل میدهد. از اصول این روش
ارزشیابی عملکرد میتوان به اصل مشتریمداری در ارائه خدمات اشاره کرد. تقویت سیستم
ماتریسی مدیریت جامع کلی از جمله دستاوردهای این روش است. دیگر اینکه این روش
ارزشیابی زمینه را برای ظهور TQM فراهم میسازد.
خلاصه ماشینی:
"در این روش بازبینی عملکرد هر ساله براساس بازخوردهایی که از واحدهای مرتبط، مشتریان خارجی و مدیریت عالی دریافت میشود، صورت میپذیرد و در نهایت، نتایج با نتایج خود ارزشیابی عملکرد مقایسه میشود.
اهداف این بررسی عبارت است از: ـ تهیه بازخوردی از نقاط قوت و ضعف عملکرد واحد ـ تشخیص جهت استراتژیک برای توسعه ـ بهبود سطح درک کاری و توسعه همکاری بین واحدها ـ تشخیص شایستگیهای مشترک و قابل دستیابی ـ توسعه و ایجاد فرایند یادگیری برای اندیشههای باز و انتقاد سازنده 4ـ فرایند ارزشیابی عملکرد ارزشیابی عملکرد هر ساله و براساس نظریات تمام بخشهای سازمان انجام میپذیرد.
دیگر اینکه در این روش از تمام واحدها خواسته میشود تا عملکرد مدیریت سازمان و افزون بر آن، مدیریت خود را نیز مورد ارزیابی قرار دهند.
] 1ـ4ـ انواع اطلاعات منابع اطلاعاتی در روش ارزشیابی عملکرد 360 درجه عبارت است از: مشتریان خارجی (شهروندان)، مشتریان داخلی (واحدهای همکار و مرتبط)، کارمند و مدیریت سازمان (شکل شماره 2).
ارزشیابی مشتری داخلی (واحدهای مرتبط و همکار) برای دستیابی به نوع دیگری از بازخورد از تمام واحدها خواسته میشود تا عملکرد واحدهایی را که با آنها روابط کاری برقرار میکنند مورد ارزشیابی قرار دهند.
در این نظام ارزشیابی امکان دارد افراد در ارزشیابی عملکرد واحدهای دیگر به مواردی اشاره کنند که توجه به آنها میتواند باعث همکاری بهتر و سازنده بین واحدهای سازمان شود.
این رویکرد باعث ایجاد کانال ارتباطی بین واحدها و سیستم مدیریت سازمان در زمینه شاخصها و روش ارزشیابی عملکرد میشود."