چکیده:
هدف: مطابقتسازی شاخصهای مهندسی ارزش با فرایندهای موجود در خطمشی فراهمآوری منابع در کتابخانههاست. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش تحلیل محتواست. ابتدا فازهای مهندسی ارزش (فاز جمعآوری اطلاعات، فاز تحلیل کارکرد، فاز خلاقیت،فاز ارزیابی، فاز توسعه، و فاز ارائه) معرفی شد. در گام بعد، مراحل کار در بخش مجموعهسازی بیان و در پایان فازهای مهندسی ارزش در فرایندهای مختلف بخش فراهمآوری منابع و تجهیزات، تشکیل کمیته انتخاب و فراهمآوری، تعیین خطمشی تهیه و سفارش، انتخاب منابع و تجهیزات، انتخاب کارگزار، تخصیص بودجه، بخش سفارش و بخش خرید، یا فراهمآوری منابع و تجهیزات تعدیل و مطابقت داده شد. یافتهها: فازهای مهندسی ارزش با فرایندهای موجود در خطمشی کتابخانه - فرایندهای انتخاب، گردآوری، سازماندهی، ارزیابی، فراهمآوری، و مدیریت زنجیره تأمین منابع کتابخانهای مطابقت دارد و میتوان آن را در کتابخانهها اجرا کرد. نتیجهگیری: اگر این فن بهصورت علمی در همه بخشها و طرحهای کتابخانهها بهکار گرفته شود، صرفهجویی در بودجه، نیروی انسانی و حداکثر بهرهوری با حداقل هزینه محقق خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"واحد سفارش و تهیه مواد کتابخانه ای کسب اطلاع درباره موادکتابخانه ای سفارش موادانتخاب شده نگهداریسوابق موادسفارش شده دریافت و بررسی مواد رسیده کسب مجوزواقدام برایپرداخت صورت حساب ها پیگیریسفارش هایانجام شده لغو برخی از سفارش ها در صورت لزوم اقدام به تهیه موادی که برای دریافت آنها باید از راه های ویژه ای استفاده کرد بررسیوتجزیه وتحلیل عملکردواحدتهیه وسفارش مراجعه به کارگزار و یا مکاتبه با وی تهیه ونگهداریلیست انتظار سیاهه برداری مــدل پیشنهــادی به کارگیــری مهندسی ارزش در روند فراهم آوری منابع کتابخانه ای در کشورهایی مثل ژاپن استفاده از مهندسی ارزش به خصوص در بخش خصوصی روالی عادی محسوب می شود و فقط یک میلیون نفر در ژاپن آموزش مهندسی ارزش دیده اند که اثرات هر محصول حتی رسانه های خود را با این روش ارزیابی کنند.
در صورتی که در بخش تهیه و فراهم آوری ، کمیته انتخاب تشکیل شود، خط مشی انتخاب و فراهم آوری وجود داشته باشد، و در آن شیوه های انتخاب منابع ، متخصصان و مسئولان انتخاب و فراهم آوری ، اطلاعات مناسب برای انتخاب منابع از وجوه مختلف مانند توجه به نیازها و ضرورت تهیه آنها، تکراری نبودن ، نوع منابع ، محل تهیه ، نحوة تهیه از تولیدکننده یا کارگزار و همه اطلاعاتی که زمان انتخاب یک کالا لازم هست مکتوب و به درستی انجام شود فاز اول مهندسی به کار گرفته شده است .
فاز خلاقیت که طبق برنامۀ کاری مهندسی ارزش فاز سوم معرفی شده است ، در بخش فراهم آوری ارائه نظرات جدید متخصصان و مسئولان انتخاب و فراهم آوری در زمینۀ انتخاب کارگزار، تولیدکننده ، مراحل سفارش ، تخصیص بودجه ، نوع منابع ، شیوه های مصرف بودجه ، کمیته انتخاب ، خط مشی ، و روش های تهیه و ارزیابی منابع و با توجه به ارائه راهکارهای جدید، خلاقیت و طوفان فکری در این مرحله اتفاق می افتد."