چکیده:
هدف: تعیین نقش شبکههای اجتماعی تخصصی وبی فارسی در اشتراک دانش میان کاربران این شبکهها. روش/ رویکرد پژوهش: بهروش پیمایشی تحلیلی و با استفاده از پرسشنامه 370 نفر از کاربران فعال 10 شبکة اجتماعی تخصصی وبی فارسی بررسی شدند. یافتهها: هدف اصلی کاربران از عضویت در شبکهها آشنایی با سایر فعالان و متخصصان حوزههای مورد نظر است. بهطور کلی، عملکرد شبکههای داخلی در رفع نیاز اطلاعاتی کاربران، ترغیب آنان به مشارکت در اشتراک دانش، جلب اعتماد و اطمینان آنها، تأثیر در ارتقای سطح دانش تخصصی، و نقش در افزایش تعاملات این کاربران، متوسط رو به پایین ارزیابی شد. کاربران بزرگترین مشکل موجود در شبکههای اجتماعی داخلی را اطلاعرسانی نامناسب و ناشناس بودن این شبکهها اعلام کردند. نتیجهگیری: بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی تخصصی فارسی و اشتراک دانش، رابطة معنادار مثبتی وجود دارد. لازم است اطلاعرسانی لازم در مورد شبکهها انجام شود و در عین حال، کیفیت خدمات شبکههای اجتماعی تخصصی وبی بهحدی ارتقاء یابد که تمایل افراد به اشتراک دانش در این شبکهها را افزایش دهد.
خلاصه ماشینی:
"به طورمثال ،پژوهش حریری و عباسی (١٣٩٠) در مورد قابلیت های اینترانت سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و نقش آن در مدیریت دانش از دیدگاه کاربران نشان داد که کاربران در زمینۀ اشتراک دانش در حد کمی نقش داشته اند و بین میزان مشارکت کارکنان و اعضای هیأت علمی تفاوت معناداری وجود نداشته است .
پیشنهادهایکاربران برایبهبودشرایط وامکانات شبکه هایاجت@عیداخلی با توجه به نمودار ٧، بیشترین درصد کاربران "استفادة درست از شبکه ها – حرکت به سمت اشتراک دانش تخصصی به جای صرفا مراجعه جهت دوست یابی " را به عنوان اقدام کاربران جهت بهبود شرایط شبکه های اجتماعی وبی فارسی ذکر کرده اند.
فرضیۀ پژوهش : بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی تخصصی وبی فارسی و اشتراک دانش تخصصی میان کاربران آنها رابطه معناداری وجود دارد.
با توجه به درصد توزیع بسیار نزدیک در سایر بخش ها مانند پروفایل ها، اتاق های گفتگو، رویدادها و وقایع ، و دیوارنوشته ها می توان نتیجه گیری کرد بخش هایی که خاصیت تعاملی دارند و کاربران در آنها علاوه بر استفاده از منابع و مطالب ، امکان به اشتراک گذاردن مطالب و نظرات خود را دارند، جزو فعال ترین و مؤثرترین بخش ها برای اشتراک دانش در شبکه های اجتماعی هستند.
در رابطه با نقش شبکه ها در افزایش تعاملات و ارتباطات کاربران نیز یافته ها نشان داد به طور کلی ٧٧ درصد افراد تأثیر شبکه های داخلی را در این مورد متوسط رو به پایین برآورد کرده اند."