چکیده:
بدون شک ریشه هر استراتژی بازاریابی موفق در بخش بندی صحیح بازار مورد نظر قرار دارد، صنعت گردشگری نیز از این قاعده مستثنا نیست. علی رغم اینکه طبیعت گردی تبدیل به یکی از گونه های اصلی صنعت گردشگری شده، اما بسیاری از ویژگی های این بازار مهم در کشورمان ایران همچنان ناشناخته باقی مانده است. با در نظر گرفتن فاصله میان بازار فعلی طبیعت گردی و توانایی های بالقوه آن در ایران، بکارگیری راهبردهای صحیح برای توسعه طبیعت گردی منوط به شناخت بیشتر خصوصیات بخش های موجود در آن است. هدف از انجام این تحقیق، ضمن درک انگیزه گردشگران، شناسایی بخش های موجود در مقوله طبیعت گردی بود. در این راستا با اتخاذ یک رویکرد دو مرحله ای بازار طبیعت گردی داخلی بر مبنای انگیزه بخش بندی و ویژگی های آن شناسایی شد و پیشنهادات کاربردی در زمینه بازاریابی به تفکیک خوشه ها ارائه گردید. جامعه آماری تحقیق، طبیعتگردان داخلی بازدیدکننده از منطقه الموت بودند. روش نمونه گیری، نمونه گیری در دسترس بود و در مجموع 246 پرسشنامه معتبر مورد تحلیل قرار گرفت. در مرحله نخست و پس از انجام تحلیل خوشه ای بر مبنای انگیزه، سه خوشه استخراج شد : خوشه ها ی طبیعت گردان واقعی، حرفه ای ها و وقت گذران ها. در مرحله بعد، برای بررسی گرایش افراد در خوشه های مذکور به ابعاد طبیعت مداری و انسان مداری از تحلیل ممیزی (آنالیز تشخیصی) استفاده شد. در مجموع نتایج حاصل از تحلیل ممیزی نشان داد که با اطمینان 95 % عضویت افراد در خوشه های مذکور تاثیری بر گرایش آنها به ابعاد طبیعت مداری و یا انسان مداری نداشته است.تمامی عملیات فوق الذ کر با استفاده از
نرم افزارهای لیزرل 8/72 و 19 SPSS تحت ویندوز انجام پذیرفت.
Undoubtedly، any successful marketing strategy has roots in the correct market segmentation، and the tourism industry is not an exception. Although the ecotourism has become one of the major forms of the tourism industry; however، many properties of this important market has remained unknown in Iran. Given the gap between the current ecotourism market and the country’s potential،employment of correct strategies to develop ecotourism highly depends upon more understanding of the market segments. In this study، it was tried to understand the motivations of eco-tourists besides the segments in the issues of ecotourism to be identified. In this regard، adopting a two stage approach، the internal ecotourism market was segmented based on motivation، and the market properties were identified; then applicable proposals in the field of marketing، separated in clusters، were presented. Statistical population of the research comprises the internal eco-tourists visiting theAlamout region. Convenience sampling was used for choosing our respondents and a total of 246 valid questionnaires were analyzed. In the first stage، followed by cluster analysis based on motivation، three clusters were extracted: clusters of real eco-tourists، professionals and vacationers. Next، discriminant analysis was used to examine the inclination of individuals in the clusters towards eco-centric and anthropocentric dimensions. Overall، results of the discriminant analysis، with 95% of confidence، show that the membership of individuals in the cluster neither affects their inclinations towards the eco-centric nor anthropocentric dimensions. All the above statistical analyzes were performed using LISREL 8/72 and SPSS 19.
خلاصه ماشینی:
"مبانی نظری تحقیق تعریف سازمان جهانی گردشگری (٢٠٠٢) در خصوص طبیعت گردی چند ویژگی مهم را برای این گونه از گردشگری برشمرده است : (١) دربرگیرنده تمامی اشکال گردشگری طبیعت محور می باشد که در آن انگیزه اصلی گردشگران ، لذت بردن از طبیعت دست نخورده و فرهنگ سنتی موجود در این مناطق است ؛ (٢) دارای محتوای آموزشی است ؛ (٣) عمدتا برای گروه های کوچک گردشگران و توسط شرکت های کوچک محلی سازماندهی می شود؛ (٤) اثرات بالقوه منفی گردشگری بر محیط طبیعی و فرهنگی را به حداقل می رساند؛ (٥) برای جوامع محلی منافع اقتصادی (ایجاد شغل و کسب درآمد) به همراه دارد؛ و (٦) موجب افزایش آگاهی از اصول حفاظت از تنوع زیستی در میان افراد محلی و گردشگران می شود (٢٠١٢:٨٨ .
ویت 1996 - تماشای محیط طبیعی ، مشارکت در فعالیت -ها در فضای باز و تماشای حیات وحش دیامنتیس 1998 طبیعت گردان دائمی ، طبیعت -گردان موردی تماشای محیط طبیعی ، آشنایی با فرهنگ و سبک زندگی محلی ، سفر به مناطق بکر و دست نخورده و مطالعه زیستگاه ها ویور و لاتون 2002 طبیعت گردان سرسخت ، طبیعت -گردان نرمتر، طبیعت گردان سازمان یافته تمایلات شدید در خصوص طرفداری از محیط زیست و یادگیری در مورد طبیعت فرضیه ها و توسعه مدل هدف از انجام تحقیق حاضر ضمن درک انگیزه گردشگران ، شناسایی بخش های موجود در مقوله طبیعت گردی با توجه به مدل مفهومی زیر است .
ج ) نتایج تحلیل ممیزی برای بررسی گرایش افراد درخوشه های طبیعت گردان واقعی ، حرفه ای ها و وقت گذران ها به ابعاد طبیعت مداری و انسان مداری از تحلیل ممیزی (آنالیز تشخیصی ) استفاده شده است ، زیرا در این تحقیق متغیر وابسته از نوع اسمی می باشد و متغیرهای مستقل همگی نرمال و کمی می باشند."