چکیده:
تحقیق حاضر با هدف سنجش انگیزهها و میزان رضایت طبیعت گردها از سفر به قشم و بازدید از منطقۀ ژئوپارک قشم و عوامل مؤثر بر میزان رضایت طبیعتگردها اجرا شده است. برای انجام پژوهش حاضر نیز تلفیقی از روشهای کیفی و کمی مورد استفاده قرار گرفته است. در بخش کیفی پژوهش، 20 مصاحبه با طبیعتگردهایی که از منطقه قشم بازدید کرده بودند انجام شد. دادههای کیفی حاصل از بررسی انگیزهها و میزان رضایت طبیعتگردها از طریق روش مردم نگارانه تحلیل شد. از این مصاحبهها برای بررسی انگیزهها و میزان رضایت طبیعتگردها در بخش پیمایشی استفاده گردید. در بخش کمی تحقیق برای مطالعه انگیزهها و عوامل مؤثر بر میزان رضایت طبیعتگردها از سفر به قشم از نظریههای جذب- انگیزشی، نظریه کرامپتون، نظریۀ انتظار-عدم تأیید، نظریه مبادله، نظریه پارسنز، هویت اجتماعی و وابستگی رسانهای استفاده شده است. در بخش پیمایشی تحقیق، از تکنیک پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. 200 پرسشنامه توسط طبیعتگردهایی که از جزیره قشم بازدید کردند تکمیل شد. شیوه نمونهگیری در هر دو بخش، نمونهگیری هدفمند است. محقق برای جمعآوری دادههای کیفی و کمی دو بار به منطقه قشم سفر کرده و علاوه بر انجام مصاحبهها و تکمیل پرسشنامه با مسئولین ذیربط در منطقه نیز مصاحبههایی انجام داده است. نتایج هر دو تحقیق کمی و کیفی گویای آن است که بازدید از مناظر طبیعی قشم، مهمترین انگیزۀ آنان از سفر به قشم است. بیشتر افراد، درجۀ رضایتمندی بالایی از سفر خود به منطقۀ قشم دارند، به ویژه کسانی که با انگیزه بازدید از جذابیتهای طبیعی به قشم سفر کردهاند. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که انگیزه بازدید از جذابیتهای طبیعی، انگیزه انجام فعالیتهای اکوتوریستی، مدت زمان اقامت طبیعتگردها در قشم و تحصیلات طبیعتگردها عواملی است که بر میزان رضایت آنان تأثیرگذار هستند.
The main purpose of this study is to identify the motivations and the degree of satisfaction of eco-tourists visiting the Qeshm geo-park. This research is operated using a combination of qualitative and quantitative. In the qualitative part،20 interviews were executed with the eco-tourists visiting the Qeshm area. The qualitative data on motivations and satisfaction of the eco-tourists was analyzed by ethnographic methods. These interviews were used to assess the motivations and the degree of satisfaction of eco-tourists in surveys. In the quantitative section، several theories including Pull and push، Crompton، expectancy-disconfirmation، exchange، Parsons، social Identity and media dependency were drawn upon to study the motivations and satisfaction of the eco-tourists. In the survey section، questionnaires were adopted and 200 numbers of them were completed by eco-tourists. Data were gathered through purposive sampling in both sections of the research. The researcher travelled to Qeshm twice and some additional interviews were also conducted with the district officials. Findings of the research depicted that the most important motivation of ecotourists for visiting Qeshm is its natural beauty. In fact، those who have visited the natural attractions of Qeshm express higher degrees of satisfaction. Results also demonstrated that the motivation for visiting natural beauties، the ecotourism activities، the duration of residence، and the academic qualifications of the individuals are factors that influence the degree of satisfaction experienced by eco-tourists.
خلاصه ماشینی:
"در بخش کمی تحقیق برای مطالعه انگیزه ها و عوامل مؤثر بر میزان رضایت طبیعت گردها از سفر به قشم از نظریه های جذب - انگیزشی ، نظریه کرامپتون ، نظریة انتظار-عدم تأیید، نظریه مبادله ، نظریه پارسنز، هویت اجتماعی و وابستگی رسانه ای استفاده شده است .
- بین نوع انگیزه از یک طرف و رفتار مسافرتی طبیعت گردها مثل تعداد دفعات سفر، مدت اقامت ، مدت زمانی که برای انتخاب مقصد صرف شده ، سفر همراه تور یا بدون تور، عضویت در گروه ، ماه هایی که سفردرآن صورت گرفته ، نحوه ورود به جزیره ، نوع مکان اقامتی و منابع اطلاعاتی رابطه وجود دارد.
- بین میزان رضایت طبیعت گردها و رفتار مسافرتی طبیعت گردها مثل تعداد دفعات سفر، مدت اقامت ، مدت زمانی که برای انتخاب مقصد صرف شده ، سفر همراه تور یا بدون تور، عضویت در گروه ، ماه هایی که سفردرآن صورت گرفته ، نحوه ورود به جزیره ، نوع مکان اقامتی و منابع اطلاعاتی رابطه وجود دارد.
Sig ٠,٠٠ 0,522** 0,00 منبع اطلاعاتی کسب اطلاعات از نشریات وجراید طریق اینترنت 0,27* 0,352** 0,006 0,044 قشم تعداد 164 63 59 56 بین رضایت طبیعت گردها از سفر به قشم و مدت زمانی که برای انتخاب مقصد صرف شده ، سفر همراه تور یا بدون تور، عضویت در گروه ، نحوه ورود به جزیره ، میزان کسب اطلاعات از طریق رادیو تلویزیون ، میزان کسب اطلاعات از طریق برشورها و کتابچه های راهنمای گردشگری ، میزان کسب اطلاعات از طریق دوستان و آشنایان ، میزان کسب اطلاعات از طریق آژانس های خدمات مسافربری ، ماه هایی که سفردرآن صورت گرفته و نوع مکان اقامتی رابطه معناداری وجود ندارد."