چکیده:
اکوتوریسم در یک تعریف کلی عبارت است از گسترش توریسم طبیعت بر مبنای مسئولیت پذیری در برابر محیط زیست است و هرگونه برنامه ریزی اکوتوریسم رسیدن، به توسعه پایدار از اولویت برخوردار است. تحقیق حاضر با عنوان بررسی قابلیت ها و توانمندی های اکوتوریستی منطقه حفاظت شده جهان نما بر آن است با برنامه ریزی اکوتوریستی و شناخت اولویت ها به توسعه ی پایدار نائل آید. منطقه حفاظت شده جهان نما در رشته کوه های البرز در جنوب استان گلستان قرار دارد. این منطقه دارای چشم اندازه ای زیبا و آب وهوای مناسب بوده و از پوشش گیاهی و زیستگاه های جانوری غنی و آثار باستانی زیادی برخوردار است منطقه جهان نما با 03603 هکتار و وجود بیش از 03 چشمه آب و مناظر بکر طبیعی از مناطق مثال زدنی حفاظت شده در شمال کشور به شمار می آید که وجود همین مؤلفه ها سبب اهمیتی اکوتوریستی این منطقه شده است. در این پژوهش سعی بر این است با بررسی توانمندی های این منطقه که شامل ویژگی های طبیعی، کسب درآمد مردم بومی محلی و شناخت گردشگران از منطقه است به تأثیرات این موارد بر انگیزه ای ورود گردشگران به منطقه پرداخته شود. این تحقیق با روش کتابخانه ای و اسنادی و با مشاهدات میدانی و ابزار پرسش نامه به جمع آوری اطلاعات از ساکنان بومی و کارشناسان مربوطه پرداخته شد.تعداد نمونه موردبررسی 080 نفر است که 060 نفر از ساکنین محلی و 03 نفر دیگر از کارشناسان انتخاب شده اند نمونه گیری با استفاده از جدول مورگان صورت گرفته است. در این تحقیق بر اساس مبانی نظری تحقیق و پیشینه تحقیق فرضیاتی مطرح شده که نتایج آزمون های آماری آن ها نشان دهنده ی آن است که بر اساس وجود ویژگی های طبیعی و تأثیرات آن بر انگیزه ورود گردشگران به منطقه، رابطه ی معناداری وجود دارد که سبب ورود گردشگران به منطقه ی جهان نما می گردد. همچنین شناخت مردم از منطقه باعث افزایش انگیزه ی گردشگران جهت ورود و افزایش درآمد ساکنان بومی محلی شده است
Ecotourism can be defined broadly as nature tourism with a responsible stance in face of environment. In planning for ecotourism، sustainable development is of prime value.
The present research assesses the capabilities and ecotourism potentials of Jahannama Protected Area، and projects insights into priorities for ecotourism planning.
Data were gathered through desk research، field observation، and questionnaire survey from local communities (364 individuals) and 20 experts.
Inferential statistics revealed a significant relationship between natural attributes and their impact on tourists’ motivations for visiting attractions. Also the tourists acquaintance with the place was proved to raise tourists’ visiting motivations.
خلاصه ماشینی:
"H١= به نظر میرسد شناخت و آگاهی گردشگران از منطقه حفاظت شده جهان نما بر انگیزه آنان برای بازدید از آن تأثیر گذار است برای آزمون فرضیه دوم با توجه به گویه هایی چون ؛ علائم اطلاع رسانی فرهنگی در شبکه های استانی و ملی، آشنایی مردم بافرهنگ گردشگری، اثرات تبلیغات ، نیروی انسانی جهت هدایت و نظارت بر گردشگران ، هماهنگی دستگاه های ذیربط ، آگاهی از امکانات و غیره میتوان به این نتیجه دست یافت که با توجه به مقایسه حد متوسط گویه های مورد ارزیابی شاخص تبلیغات و راهنمایی و شرایط وضع موجود از دیدگاه ساکنان منطقه و کارشناسان مندرج در جدول (٢) میتوان استنباط که (sig به دست آمده که پایین تر از سطح آلفا ٠.
000 منبع :یافته های تحقیق آزمون فرضیه سوم H٠= به نظر میرسد حضور گردشگران در منطقه حفاظت شده جهان نما برافزایش درآمد ساکنین بومی تأثیرگذار نمی باشد H١= به نظر میرسد حضور گردشگران در منطقه حفاظت شده جهان نما برافزایش درآمد ساکنین بومی تأثیرگذار بوده است برای آزمون فرضیه دوم با توجه به گویه هایی چون ؛ آگاهی ساکنان از اثرات اقتصادی، وضعیت مدیریتی در فرایندهای اقتصادی، برگزاری جشنواره های فصلی، مشارکت مردم در فعالیت های گردشگری، دگرگونی در شرایط اقتصادی، وجود تصویر بومی از گردشگری و رشد اقتصادی و افزایش درآمد، تبلیغات گسترده اقتصادی، مسافرت های ساکنان بومی، روند گردشگری منطقه در ذخیره و پس اندازه ای ساکنان بومی اشتغال ساکنان بومی و غیره میتوان به این نتیجه دست یافت که با توجه به مقایسه حد متوسط گویه های مورد ارزیابی شاخص توسعه اقتصادی و افزایش درآمد ساکنان بومی و شرایط وضع موجود از دیدگاه ساکنان منطقه و کارشناسان مندرج در جدول (٣) میتوان استنباط که (sig به دست آمده که پایین تر از سطح آلفا ٠."