چکیده:
امروزه خرید اینترنتی بلیت هواپیما رشد قابل توجهی در کشور دارد. در این میان درک رفتار مشتریان، بهمنظور بهبود استراتژیهای بازاریابی و فروش، برای شرکتهای هواپیمایی ضروری است. هدف از پژوهشحاضر شناخت مهمترین عوامل تاثیرگذار در خرید اینترنتی بلیت شرکتهای هواپیمایی توسط مسافراناست. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش پیمایشی است. جامعه آماری شامل مسافرانخروجی فرودگاه بین المللی مشهد در پروازهای داخلی شهریور ماه است. نمونه آماری با استفاده از فرمولتعیین حجم نمونه کوکران 215 نفر محاسبه شده است. بدین ترتیب پس از تهیه مدل مفهومی براساسمعیارهای اعتماد، قیمت، ریسک ادراک شده، سودمندی و کیفیت سایت اینترنتی و تهیه و توزیع پرسشنامهمورد Lisrel براساس آن، اطلاعات بدست آمده با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار 8.8تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد سه معیار کیفیت سایت اینترنتی، سودمندی واعتماد بطور مستقیم و ریسک ادراک شده بطور غیر مستقیم بر تمایل به خرید اینترنتی تاثیر گذار هستند.علاوه بر این تاثیر عامل قیمت بر تمایل مسافران هوایی به خرید اینترنتی بلیت مورد تایید قرار نگرفته است.
Today، online purchasing of airline ticket experience substantial growth in Iran in which understanding customer behavior about this technology is necessary for airlines to improve marketing and sales strategies that enable them to retain and attract customers. So، the present study aimed to gain more insight into the most important factors affecting air travelers’ acceptance to use online reservation system of airline ticket. Hence، this paper is application and descriptive–correlation in terms of purpose and methodology. The statistical population includes departure passengers of Mashhad int’l airport in domestic flights of September and sample size calculated for 215 passengers. In addition the data gathered by questionnaire about conceptual model that including trust، price، perceived risk، usefulness and website quality; were analyzed using structural equation analysis and Lisrel8.8 Software. The findings indicate that the three factors namely website quality، usefulness and trust directly and perceived risk indirectly affect the willingness of online shopping. Moreover، significant effect of price on the willingness of air travelers to shop online has not been confirmed.
خلاصه ماشینی:
"بر این اساس اینترنت منجر به تغییرات قابل توجهی در تجاری سازی محصولات گردشگری شده است (٢٠٠٩ ,Aldas-Manzano &Ruiz-Mafe, Sanz-Blas ) که در این میان کاربرد استراتژیک از تجارت الکترونیک برای شرکت های هواپیمایی جهت بهبود اثربخشی بازاریابی ، دستیابی به مزیت رقابتی بلندمدت و به دست آوردن وفاداری مشتری مهم می - باشد (٢٠٠٥ ,Lin &Tsai, Huang ).
یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد متغیرهای انتظار عملکرد، انتظار تلاش ، اثر اجتماعی ، لذت درک شده ، حمایت درک شده و صرفه جویی در هزینه معامله تاثیر معنی داری بر تمایل مسافران هوایی ایران به استفاده از سیستم رزرواسیون اینترنتی داشته و در این میان اثر ریسک ادراک شده مورد حمایت قرار نگرفته است (٢٠٠٨ ,Manzari).
بدین ترتیب که با مطالعه تحقیقات صورت گرفته در خصوص تمایل به خرید اینترنتی ، مهم ترین عوامل اثر گذار شامل معیارهای کیفیت وب سایت ، سودمندی ، قیمت ، اعتماد و ریسک ادراک شده بر تمایل به خرید اینترنتی بلیت شرکت های هواپیمایی مورد توجه قرار گرفت که در جدول شماره ١ ارائه شده است .
علاوه بر اثرگذاری مستقیم کیفیت سایت بر تمایل به خرید اینترنتی ، این معیار بر سودمندی ادراک شده از خرید اینترنتی بلیت شرکت های هواپیمایی نیز تاثیرگذار می باشد که با نتایج پژوهش المغربی و دنیس & Al-maghrabi) (٢٠٠٩ ,Dennis هم راستا می باشد.
در این راستا شرکت های هواپیمایی کشور می بایست عوامل محرک در رفتار خرید اینترنتی مسافران هوایی را در کوتاه ترین زمان مورد شناسایی دقیق قرار داده که بر حسب نتایج این تحقیق دربرگیرنده معیارهای سودمندی ، اعتماد، کیفیت وب سایت و ریسک ادراک شده می باشد."