چکیده:
هدف از این تحقیق اینست که با تلفیقی از درمان شناختی رفتاری و خانواده درمانی مبتنی بر دلبستگی، علائم افسردگی را در نوجوانان دختر افسرده بهبود بخشد. به این منظور 40 نفر از نوجوانان 15 تا 17 سال که نمره آنها در مقیاس افسردگی کودکان (CDI)، 5/1انحراف معیار بالاتر از میانگین قرار داشتند و در آزمون تشخیصی K-SADS نیز دارای اختلالات افسردگی بودند انتخاب شدند و در نهایت با در نظر گرفتن ملاکهای ورود و ملاکهای خروج در نظر گرفته شده، در سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروههای آزمایش عبارت بودند از: مشاوره خانواده، مشاوره شناختی رفتاری و مشاوره تلفیقی. نتایج نشان داد که هم در مرحله پس آزمون و هم در مرحله پیگیری اول، هر سه نوع درمان توانسته است در کاهش علائم افسردگی 0001/0≥P در آزمودنیها موثر باشد. اما در مرحله پیگیری دوم در حیطه کاهش علائم افسردگی، بین گروه مشاوره خانواده و گروه مشاوره تلفیقی (005/0=(P، و همچنین بین گروه مشاوره شناختی رفتاری و گروه مشاوره تلفیقی (010/0=(P تفاوت معنادار وجود داشت. همچنین بین هر یک از گروههای آزمایش و گروه کنترل، نیز تفاوت معنادار وجود داشت )001/0≥(P. نتایج نشان دهنده تأثیرات بلندمدت تر مشاوره تلفیقی نسبت به روشهای دیگر است.
This study aims to investigate the efficacy of treatment can be increased by integrating cognitive behavioral treatment and attachment-based family psychotherapy, and would improve symptoms of depression in adolescents and increase their life satisfaction. This study was a quasi-experimental pretest-posttest study. The statistical population comprised all public high school female students of 2012 in Shiraz city of Iran. To that end, 40 high school students between 15 and 17 ages were selected using cluster sampling method. Their score on the children depression scale (CDI) exceeded mean score by standard deviation of 1.5, and they had depression symptoms according to the K-SADS diagnostic test. Finally, given the study inclusion and exclusion criteria, they were divided into 3 experimental and one control groups. The experimental groups included behavioral-cognitive therapy, attachment-based family therapy, and combined behavioral-cognitive therapy and attachment-based family therapy. Results showed that in both post-test and follow-up stages, all 3 types of treatments were able to reduce depression symptoms (P=0/0001). and increase life satisfaction(for ABFT, CBT, and combined therapy in post test (P≤0/01) and in follow up (P≤0/05). But in follow up 2 there was significant differences between ABFT and combined therapy (P= 0/016), and between CBT and combined therapy(P=0/050). Also there was significant difference between control group with ABFT, CBT, and combined therapy (P≤0/001). In the life satisfaction area, there was significant differences between CBT and combined therapy (P= 0/05) and between control group with all type of therapy (P=0/0001).
Combined therapy was more effective than the other therapies in long time.
خلاصه ماشینی:
"1- Fleming & Offord 2-insecure attachment 3-negative parental representations 4- Milne, & Lancaster 5-secure attachment relationship 6- Johnson & Whiffen 7- Ainsworth 8-attachment bonds 9- Buist, Dekovic, Meeus, & Van Aken 10- Mikulincer, Shaver, & Pereg 11- Allen, Moore, Kuperminc, & Bell درمان ها: در بین درمان های افسردگی، درمان شناختی-رفتاری ١ یک درمـان بـا سـاختار و شـناخته شده است که به افراد کمک میکند تا مشکلاتشان را از دیدگاه درک افکار، اعتقادات و بـویژه افکـار منفی دنبال کنند و درک کنند که چگونه احساسات و رفتار با هم مرتبطند.
نوجوان روند کلی جلسه : بحث در مورد افسردگی، برجسته کردن تمایـل بـه تغییـر، بررسـی جلسات ٣-٥ تلاش های گذشته برای تغییر،کمک به نوجوان برای اعتماد به درمانگر، بررسـی سـهم خانواده (گسیختگی ها) در افسردگی نوجوان ، بررسی تمایل نوجوان برای صحبت بـا والدین در مورد این گسیختگیها و تشویق و حمایت از او در انجام ایـن کـار، آمـاده - سازی نوجوان برای تکلیف ٥.
میانگین و انحراف استاندارد افسردگی در مراحل مختلف مرحله گروه ها گروه مشاوره خانواده افسردگی گروه مشاوره شناختی افسردگی رفتاری گروه مشاوره تلفیقی افسردگی گروه کنترل افسردگی به منظور مقایسه نمرات افسردگی در گروه های آزمایش و کنترل با حذف اثر پیش آزمـون ، از روش تحلیل کواریانس استفاده شد که نتایج در جدول ٤ آمده است .
1- Stark, Simpson, Schnoebelen, Glenn, Hargrave 2- Weisz, McCarty, & Valeri منابع دهشیری، غ ؛ نجفی ، م ؛ شیخی، م ؛ حبیبی عسگرآباد، م ."