چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه مدیریت تصویر از خود مدیران با عدالت سازمانی می باشد و برای اولین بار درایران درآموزش وپرورش انجام گرفته است . جامعه آماری این تحقیق را کلیه مدیران و دبیران مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهرستان خرم آباد در سال تحصیلی ٩٠-٨٩ تشکیل می دهد. نمونه ای با حجم ٤٩ نفر از مدیران و ٢٤٥ نفر از دبیران به صورت نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب شد. روش پژوهش توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است . به منظور بررسی عدالت سازمانی از پرسش نامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (١٩٩٣) که دارای ٢٠گویه است و سه بعد عدالت سازمانی ( توزیعی ، رویه ای و مراوده ای ) را اندازه گیری می کند و برای بررسی مدیریت تصویر از خود از پرسش نامه وین و فریز (١٩٩٠) که دارای ٢٤ گویه می باشد و سه بعد مدیریت تصویر از خود ( تمرکز بر سرپرست ، تمرکز بر خود و تمرکز بر شغل ) را اندازه می گیرد، استفاده شده است . برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از ضریب همبستگی پیرسون با به کار بردن نرم افزار آماری مستقل tاستفاده شده و برای مقایسه متغیرهای مورد مطالعه بین زنان و مردان از آزمون های لون و Spss بهره گرفته شده است . نتایج تحقیق نشان می دهد، میزان استفاده مدیران از مدیریت تصویر از خود و تمرکز بر شغل و تمرکز بر خود از حد متوسط بیشتر است ؛ اما تمرکز بر سرپرست مدیران مرد بیشتر از مدیران زن می باشد؛ در حالی که بین میانگین های مدیریت تصویر از خود، تمرکز بر شغل و تمرکز بر خود مدیران زن و مرد تفاوت معنادار وجود دارد. عدالت توزیعی کمتر از حد متوسط ، عدالت سازمانی و عدالت مراوده ای بیشتر از حد متوسط و عدالت رویه ای در حد متوسط می باشد. همچنین بین مدیریت تصویر از خود با عدالت سازمانی و ابعاد آن رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"Kritner & knicki در این پژوهش به بررسی رابطۀ بین ابعاد مدیریت تصویر از خود (تمرکز برسرپرست ، تمرکز بر خود وتمرکز برشغل ) ومؤلفه های عدالت سازمانی ( عدالت توزیعی ، عدالت رویه ای و عدالت مراوده ای ) در مدارس متوسطه شهر خرم آباد پرداخته می شود.
پس باید رفتارهای سیاسی را در محدوده ای منطقی و سازنده مدیریت کرده از آنجایی که در ایران پژوهشی در زمینۀ ارتباط این دو متغیر انجام نگرفته است و با توجه به اهمیت آن در آموزش و پرورش در این پژوهش سعی شده است ابتدا جنبه های مختلف عدالت سازمانی در مدارس متوسطه شهر خرم آباد مورد مطالعه قرار گیرد و سپس مشخص شود آیا بین مدیریت تصویرازخود مدیران وعدالت سازمانی درمدارس متوسطه شهر خرم آباد درسال تحصیلی ٩٠-٨٩ رابطه معناداری وجود دارد؟ اهداف تحقیق : مبنای نظری عدالت توزیعی نظریه برابری آدامز (١٩٦٥) وعدالت رویه ای ومراوده ای نظریه گرینبرگ وبارون (٢٠٠٠) می باشد و مدیریت تصویر از خود برمبنای پژوهش ها و نظریات وین وفریز(١٩٩٠) استوار می باشد .
همچنین پژوهش محسنی و خان محمدی در سال ١٣٨٧ نشان می دهد مدیریت تصویر از خود به شکل تمرکز بر سرپرست با هر سه مؤلفه عدالت سازمانی (توزیعی ،رویه ای و مراوده ای ) رابطه مثبت و معناداری دارد؛ ولی ارتباط آن با عدالت رویه ای قوی تر ارزیابی شده است ."