چکیده:
وقتی ازتخریب رسانه ای وجریانات ناسالم خبری سخن به میان می آید،منظورتخریب بزرگی است که دامنه اش همه جامعه را در بر می گیرد. بنابراین ، ما نیازمند ایجاد سواد رسانه ای بالا در جامعه هستیم ، که مولفه های آن همان مولفه هایی نیست که در سواد رسانه ای غربی به آن پرداخته می شود. سوال اصلی این است که : آیا قرآن کریم رهنمودهایی در خصوص سواد رسانه ای و وظایف مخاطبان خبر و خبرگزاری ها دارد؟ از منظر قرآن ، سواد رسانه ای مخاطبان خبر و خبرگزاری ها، مقوله یا اقدامی بی هویت وخنثی نیست .سوادرسانه ای برمبنای آموزه های قرآنی ،کمک می کندتاقضاوت صحیح تری ازاخبارپیرامون خودداشته باشیم . قرآن در این زمینه بر مولفه هایی مانند: وظیفه مخاطب در مقابله با خبرگزاری ها و جریانات ناسالم خبری ، وظیفه مخاطب در مواجهه با محتوای خبر، و راه های مواجهه مخاطب با اخبار تاکید دارد؛ که درآن هابه مباحث شناسایی خبرنگاران فتنه انگیزدرخبرگزاری ها،هوشیاری دربرابرخبرسازان مهاجم وبدعت گذاروشایعه ساز،بی اعتنایی به خبرگزاری هاوخبرنگاران بی تعهدووابسته به مکاتب منحرف، لزوم تحقیق وتیزبینی دراخبار،چگونگی برخوردباخبرهای نادرست وباطل ،لزوم توجه به محتوای خبر ونه فقط خبرنگار،پرهیزازهیجانزدگی درشنیدن خبر،وبررسی جوانب خبرپرداخته می شود.
خلاصه ماشینی:
"۱ مقابله با این جراینات به دو صورت امکانپذیر است : روش نخ ت س ، که در آن با تزریق و ارائۀ اخبار دقیق و درست ، مانع از رواج امواج مذکور و ت ذپریثأ یری جامعه خواهد شد، در زمرٔە رسالت های نهادهای خبری و خب زگر اری ها مح وسب می شود؛ روش دیگر، که در میان مخاطبان عام و تودٔە جامعه تأریث و کاربرد بی رتش ی دارد، مبادرت به عرضۀ اطلاعات و آگاهی هایی در باب پایگاه من دقت ان و مخالفان، و بیان نقاط ضعف عملکرد و اقدامات ایشان می باشد و سعی در مخدوش ساختن چهرٔە کسانی می شود که به مقابلۀ اطلاعاتی و تب اغیل تی با ن اظم اسلامی پرداخته اند.
در پایان، بد نی ت س اشاره شود که فقدان و خلأ مطالعات روشم دن و کارهای پژوهشی در زمیه ن بهرهگ ریی از قرآن برای پاسخ وگیی به نیازهای نظری و عمی ل در حوزه های علی م و اجرایی به خصوص در مب ث ح مهم سواد رسانه ای بر مبانی دینی ، مش ی لک است که از سویی این گونه مطالعات را دشوار کرده و از سوی دیگر، جامعۀ اسلامی را در عمل با مشکلات و تاعرض های جدی روبه رو ساخته است ."