چکیده:
اصل الزام به ارائه ی دلایل تصمیمات اداری ، یکی از اصول مدرن حقوق اداری است که در نظام های حقوقی مطرح دنیا به رسمیت شناخته شده است . در این مقاله به تبیین محدوده و مبانی این اصل و سپس تطبیق و مقایسه ی جایگاه آن در نظام حقوقی اتحادیه ی اروپا و ایران به منظور استفاده از تجربیات این سازمان منطقه ای در راستای اشراف بر ضعف ها و قوت های قوانین ، مقررات و رویه ی قضایی ایران در این زمینه پرداخته می شود. نتیجه ی بررسی های صورت گرفته در این دو نظام حقوقی چنین می نماید که اصل الزام به ارائه ی دلایل تصمیمات اداری در اتحادیه ی اروپا یکی از شاخصه های اداره ی خوب بوده و مقامات اداری مکلف به بیان ادله و مبانی تصمیمات خود هستند. در نظام حقوقی ایران نیز این اصل ، در برخی قوانین و مقررات و همچنین آرای قضایی دیوان عدالت اداری مطرح شده و به صورت موردی مقامات اداری به بیان دلایل تصمیمات خویش مکلف شده اند. اما لازم است این موضوع بر کلیه ی اقدام ها و تصمیمات اداری تعمیم یابد.
The principle of obligation to state reasons of the Administrative decisions is one of the modern principles of administrative law that is recognized in the important legal systems. The object of this paper is to determine the scope and Foundations of the Principle and Then، to compare its place in Europe and Iran's legal system in order to use the experiences of the international organization and to understand the strengths and weaknesses of laws، regulations and precedent of Iran.
Result of investigations carried out on the two legal systems shows that principle of Obligation to state reasons of the Administrative decisions is one of the characteristics of good administration and Government officials are obliged to state the reasons for their decisions. This principle have been mentioned in some of the laws and regulations and precedent of the legal system of Iran and some of the administrative officials are obliged to state their decisions’ reasons in some specific cases، But it should be extended to all administrative decisions.
خلاصه ماشینی:
نتیجه ی بررسی های صورت گرفته در این دو نظام حقوقی چنین می نماید که اصل الزام به ارائه ی دلایل تصمیمات اداری در اتحادیه ی اروپا یکی از شاخصه های اداره ی خوب بوده و مقامات اداری مکلف به بیان ادله و مبانی تصمیمات خود هستند.
در نظام حقوقی ایران نیز این اصل ، در برخی قوانین و مقررات و همچنین آرای قضایی دیوان عدالت اداری مطرح شده و به صورت موردی مقامات اداری به بیان دلایل تصمیمات خویش مکلف شده اند.
در ماده ی ١٨ قانون رفتار خوب اداری پس از به رسمیت شمردن اصل ارائه ی دلایل تصمیم به عنوان یکی از شاخصه های اداره ی خوب ، استانداردهایی برای اجرای این اصل بیان شده است ؛ چنانکه در بند ٢، اشعار می دارد: «کارمند باید از اتخاذ تصمیم ، مبتنی بر مبانی مبهم یا خلاصه یا بدون دلایل فردی اجتناب ورزد».
9. Millet,Lord, (2002), "The Right to Good Administration in European Union Law", 47 PUB.
Statskontoret, 2005, "Principles of Good Administration In the Member States of the European Union" available at: http:..
The European Code of Good Administrative Behaviour, 2001, available at: http:..
pdf&sa=U&ei=wA0xVJjnMdLtaoWugJgH&ved= 0CBQQFjAA&sig2=F-jd7VIz3yCgjVLohM- ZDA&usg=AFQjCNGPgmIQbkBWtCFHYtkwPCN6z0PnCw. Resolution (77) 31 on the Protection Of the Individual in Relation to the Acts of Administrative Authorities, Adopted by the Committee of Ministers on 28 September 1977, available at: http:..
Recommendation No. R (80) 2 Of the Committee of Ministers Concerning the Exercise of Discretionary Powers by Administrative Authorities, Adopted by the Committee of Ministers on 11 March 1980, available at: http:..