Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی آمادگی اعتیاد به مواد مخدر در دانشجویان پزشکی: نقش مؤلفه های ذهنی خشم

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (12 صفحه - از 25 تا 36)

کلیدواژه ها :

دانشجویان پزشکی ،خشم ،آمادگی اعتیاد ،خشم حالت ،درون ریزی خشم

کلید واژه های ماشینی : بررسی آمادگی اعتیاد به مواد، اعتیاد، خشم، آمادگی اعتیاد، آمادگی اعتیاد به مواد مخدر، مواد مخدر در دانشجویان پزشکی، دانشجویان، مؤلفه توان پیش‌بینی آمادگی اعتیاد، روانی، پیش‌بین مؤلفه‌های خشم در آمادگی

هدف: با توجه به اینکه اعتیاد صرفا به فرد یا گروه خاصی مربوط نمی شود و کمتر مطالعه ای به بررسی نقش خشم در بروز اعتیاد به مواد پرداخته است، مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش پیش بین مولفه های خشم در آمادگی اعتیاد انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر دارای یک طرح توصیفی از نوع همبستگی است. تعداد 309 دانشجوی پزشکی در کرمانشاه با روش نمونه گیری خوشه ای طبقه ای انتخاب و پرسشنامه های خشم اشپیلبرگر و آمادگی اعتیاد زرگر را کامل کردند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین مولفه های حالت خشم، صفت خشم، برون ریزی خشم، درون ریزی خشم، و شاخص کلی بیان خشم با آمادگی اعتیاد و بین مولفه های کنترل برون ریزی خشم و کنترل درون ریزی خشم با آمادگی اعتیاد رابطه وجود دارد. به علاوه، نتایج تحلیل رگرسیون نشان دهنده آن بود که مولفه­های حالت خشم و درون ریزی خشم با هم می توانند 35 درصد تغییرات مربوط به آمادگی اعتیاد را پیش بینی کنند. نتیجه گیری: حالت خشم و درون ریزی خشم به عنوان مولفه های ذهنی خشم نقش چشمگیری در پیش بینی آمادگی اعتیاد دانشجویان پزشکی دارند. توصیه می شود برنامه های مدیریت خشم برای دانشجویان پزشکی، به عنوان مهم ترین قشر جامعه در حوزه سلامت عمومی، بیشتر این دو مولفه را مد نظر قرار دهد.

خلاصه ماشینی:

"حالت خشم یک وضعیت روانی زیستی است که احساسات ذهنی فرد را شامل می‌شود، در حالی که صفت خشم به عنوان یک تفاوت فردی تعریف می‌شود که در صورت ناکامی در طیف وسیعی از موقعیت‌ها تظاهر پیدا می‌کند. Ilyuk, Gromyco, Kiselev, Torban,& Krupitsky Hoaken & Stewart 8. بنابراین با توجه به اینکه نرخ بالای شیوع و مشکلات درمانی مرتبط با آن، مطالعه عوامل خطر در اقشار مختلف از جمله دانشجویان را اجتناب ناپذیر ساخته است (مصطفایی و همکاران، 2014)، مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش پیش بین مؤلفه‌های خشم در آمادگی به اعتیاد انجام گرفت. بنابر نتایج مطالعات جیانکولا (2000)، هواکن و فیل (2000)، ایلگن و کلاینبرگ (2011)، شارما و همکاران (2011)، و ایلیوک و همکاران (2013)، استوارت، لوین- سیلتون، ساس، هلر، و میلر 1 ( 2008)، کلی، استوت، تونیگان، مگیل، پاگانو 2 (2010) خشم به عنوان یکی از مؤلفه‌های عاطفه منفی با ترک تحصیل، بزهکاری و رفتارهای مجرمانه، آسیب‌شناسی روانی، مشکلات سلامت عمومی، و طیف گسترده‌ای از اختلالات روانپزشکی رابطه دارد. این گونه رفتارهای ضد اجتماعی که طیف گسترده‌ای را شامل می‌شوند خود می‌توانند زمینه‌ساز Stewart, Levin-Silton, Sass, Heller, & Miller Kelly, Stout, Tonigan, Magill, & Pagano 3. Quinn, Rollock, & Vrana Daniel, Goldston, Erkanli, Franklin, & Mayfield 5. مسأله دیگر این است که خشم حالت و درون ریزی خشم به چه نحوی آمادگی اعتیاد را پیش بینی می‌کنند؟ همان طوری که اشپیلبرگر اشاره می‌کند هر دوی این‌ها از مؤلفه‌های ذهنی خشم به شمار می‌روند (لاپا و همکاران، 2013)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.