چکیده:
مهم ترین سرمایه و ابزار رقابتی هرسازمانی جهت ارائه خدمات بهتربه مشتریان ، کارکنان آن میباشد؛ از این رو شناخت رضایت شغلی آنان اهمیت اساسی دارد. این مطالعه با هدف «سنجش رضایت شغلی کارکنان شرکت گاز استان آذربایجان شرقی و عوامل موثر بر آن » در سال ١٣٨٨ انجام یافته است . در این مطالعه توصیفی مقطعی ٣٤٢ نفر به عنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شد. ابزار سنجش رضایت شغلی، پرسشنامه مینه سوتا (MSQ) بوده است و مدل تحقیق ترکیبی از تئوریهای مزلو، بروفی، مک کله لند، هرزبرگ بوده که متغیرهای مستقل تحقیق از آن ها استخراج شده است .
نتایج به دست آمده نشان داد که میانگین رضایت شغلی کارکنان این شرکت ٦٩.٧ از ١٠٠ بوده و از بین متغیرهای مستقل تحقیق به ترتیب متغیرهای«میزان رضایت از امکانات رفاهی»، «آموزش و تشویق کار گروهی»، «رفع نیازهای اجتماعی»، «تضاد و ابهام نقش » بیشترین ارتباط را با میزان رضایت شغلی افراد مورد مطالعه داشته است .
Nowadays Human resources are the main capital in every organization and company and for this reason the study of job satisfaction is very important. The purpose of this study is to estimate the employees‘ job satisfaction and influential factors on it in the East Azerbaijan Province Gas Company in 1388/2009. The research method is survey and the statistical population was all the Company's Employees (1041) and the sample size consisted of 342 employees . A questionnaire (minesota) was used to gather the necessary data.
The research model combines thearies of Maslow, Brophy, Mac Cleland and Herzberg and the independent variables were extarcted. The results show that, on average, the level of job satisfaction of employees was 69.7. Also, among dependent variables, variables of satisfaction of amenities, education and team work, elimination of social needs and conflict ambiguity of role, have more relevance with the job satisfaction of employees.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره (3): آمارههای توصیفی متغیرهای وابسته و مستقل تحقیق آماره رضایت شغلی شرایط فیزیکی محیط کار مشارکت برابری و عدم تبعیض نیازهای اجتماعی تضاد و ابهام نقش جو سازمانی نیاز زیستی امکانات و خدمات رفاهی امید به تحولات مثبت آموزش وکار گروهی میانگین 7/69 3/50 9/52 9/59 54/49 60 4/45 8/54 9/65 61/47 9/52 انحراف معیار 7/12 7/16 2/18 46/18 51/18 8/25 4/23 3/28 11/23 76/25 2/18 واریانس 7/160 278 330 340 342 664 547 802 534 663 330 چولگی 10/0 08/0 02/0- 35/0 04/0 17/0- 14/0 003/0 08/1- 14/0 02/0- کشیدگی 06/0 48/0 36/0- 30/0- 25/0- 84/0- 40/0- 84/0- 2/1 57/0- 36/0- دامنه تغییرات 74 8/95 90 5/87 100 100 100 100 100 100 90 - میزان رضایت شغلیکارکنان شرکتگاز استان آذربایجانشرقی برحسب متغیرهای زمینهای (جنس، نوع کارمندی، وضعیت تاهل، رده شغلی و سطح تحصیلات) متفاوت است.
جدول شماره (4) آزمون تفاوت میانگینها در رابطه با متغیر رضایت شغلی و متغیرهای زمینهای سطح معناداری تفاوت میانگین (Sig) ارزشT میانگین متغیر زمینهای متغیر وابسته 002/0 1/3 51/80 زن جنس رضایت شغلی 04/72 مرد 7/0 4/0- 6/72 رسمی نوع کارمندی 1/72 ارکان 01/0 2/2 2/76 مجرد وضعیت تاهل 8/71 متاهل 007/0 7/2- 2/73 مدیر رده شغلی 5/68 کارمند جدول شماره (5): آزمون آنالیز واریانس یکطرفه رضایت شغلی به تفکیک سطح تحصیلی متغیر تحصیلات میانگین انحراف معیار اشتباه معیار منبع تغییرات مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F معنیداری رضایت شغلی دیپلم و پایینتر 2/67 7/12 2/1 کاردانی 3/70 3/12 4/1 میان گروهی 7/424 2 کارشناسی و بالاتر 72 7/12 2/1 درون گروهی 47637 300 212 3/1 26/0 کل 7/69 6/12 7/0 کل 48062 302 158 با توجه به نتایج آزمون تفاوت میانگینها و آنالیز واریانس مشخص گردید که: کارکنان زن نسبت به کارکنان مرد، پرسنل مجرد نسبت به همکاران متاهل و پرسنل شاغل در ردههای مدیریتی شرکت نسبت به همکاران کارمند خود از رضایت شغلی بیشتری برخوردار بودهاند و این نتیجه از لحاظ آماری نیز معنیدار بوده است."