چکیده:
ازجمله عوامل مهم و موثر در انسجام و یکپارچگی هرجامعهای، وجود اعتماد در بین افراد و گروههای مختلف اجتماعی است. زمانی که اعتماد اجتماعی دچار فرسایش شود، نظم و انسجام اجتماعی نیز با چالشهایی مواجه میگردد. تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین دینداری و اعتماد اجتماعی در میان دانشجویان شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز میپردازد. اعتماد اجتماعی با دو بعد اعتماد رقیق یا تعمیمیافته و اعتماد غلیظ یا خاصگرایانه سنجیده شده است و دینداری شامل سه بعد اعتقادی، عبادی و تشرع در نظر گرفته شده است.
روش پژوهش کمی و تکنیک مورد استفاده پیمایش میباشد. بدین منظور یک نمونه 345 نفری از دانشجویان انتخاب و دادهها توسط پرسشنامه گردآوری شدند. یافتههای تحقیق نشان میدهند که بین ابعاد سهگانه دینداری و نیز وضعیت تاهل با اعتماد اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. اما رابطه متغیرهای جنسیت و شاخه تحصیلی با اعتماد اجتماعی معنادار نیست. در آزمون رگرسیون سلسله مراتبی چند متغیره، متغیرهای ابعاد سهگانه دینداری و وضعیت تاهل به ترتیب وارد معادله شدند و در مجموع 1/15 درصد از واریانس متغیر وابسته یعنی اعتماد اجتماعی را تبیین کردند.
One of the most important and impressive factors in integration of community is social trust among individuals and different social groups. When social trust degenerates under different factors, order and integration of community face more challenges. Therefore, this study aims at investigating the relationship between religiousness and social trust among M.A. students of Islamic Azad University of Tabriz. Social trust has been measured through two dimensions of thick trust and thin trust and also, religiousness has been measured through three dimensions of belief, meditation, and canonization. The research method is survey and data was gathered by a questionnaire with a sample of 345 M.A. students. The results indicate that, there is a significant relationship between independent variables including three dimensions of religiousness, as well as marital status, and social trust. These relationships are positive for all of the variables. However there is not a significant relationship between variables such as education discipline, and gender. In multivariate analysis using enter regression method, four variables entered in the model namely belief, meditation, canonization, and marital status. The four variables explain 15.1 percent of the variance of dependent variable (social trust).
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره (3): توزیع پراکندگی متغیرهای تحقیق متغیر حداقل و حداکثر میانگین انحراف معیار چولگی کشیدگی اعتقادی 55-11 4/48 341/7 367/1- 285/2 عبادی 36-0 21/25 443/6 342/0- 598/0 تشرع 35-7 30/27 962/5 699/0- 048/0 اعتماد 70-33 60/50 726/6 048/0 122/0- یافتههای تبیینی - بین سطح اعتقادات و سطح اعتماد اجتماعی در میان دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز رابطه وجود دارد.
با توجه به مقادیر (001/0> p؛251/0=r)، نتایج به دست آمده نشان دادکه همبستگی مثبت و معناداری بین میزان انجام امور عبادی توسط پاسخگویان و سطح اعتماد اجتماعی در میان دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز وجود دارد.
جدول شماره (7): آزمون تی مقایسه سطح اعتماد اجتماعی دانشجویان زن و مرد جنسیت t درجه آزادی سطح معناداری اختلاف میانگین زن 282/0- 340 778/0 207/0- مرد 284/0- 551/338 776/0 207/0- - سطح اعتماد اجتماعی در میان دانشجویان مجرد و متاهل شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز متفاوت است نتیجه تست لون نشان میدهدکه با توجه به مقادیر (05/0> p؛161/2- =t)، واریانس دو گروه با هم برابر نیست و میتوان فرض برابری واریانسها را ردکرد.
نتیجه تست لون نشان داد که با توجه به مقادیر (05/0< p؛754/0=t)، واریانس دو گروه با هم برابر است، لیکن باتوجه به مقادیر (05/0Sig> و 739/1=F)، میتوان گفت که میانگین سطح اعتماد اجتماعی در میان دانشجویان شاغل به تحصیل در شاخههای مختلف تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز متفاوت نیست و فرضیه مورد تایید قرار نمیگیرد."