چکیده:
آنومی از جمله مسائلی است که مربوط به دوران مدرن است . زیرا فرایند مدرنیزاسیون چه در بعد فنی و چه در بعد فرهنگی موجب آسیب دیدن ساختار ارزشی پیشین شده است و انسان مدرن را در فضایی مبهم به خود واگذاشــته است . هدف پژوهش حاضر مطالعه ارتباط اعتماد اجتماعی با آنومی اجتماعی در بین رانندگان ســطح شهر تبریز اســت .تحقیق حاضر از نظر کنترل شرایط پژوهش یک مطالعه پیمایشی و از نظر زمانی یک مطالعه مقطعی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه شــهروندان بالای ١٨ سال است که دارای گواهینامه راهنمائی و رانندگی و صاحب خودرو شخصی است . نمونه آماری تحقیق برابر ٤٠٠ نفر می باشد. هر یک از مناطق ده گانه شهرداری حدود ٤٠ نفر نمونه به طور تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار اندازه گیری پرسش نامه ای بسته پاســخ است . نتایج این پژوهش نشان می دهد که در مجموع بین مولفه های اعتماد اجتماعی (اعتماد نهــادی و اعتماد انگیزه محور) و آنومی اجتماعی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین متغیر هــای اعتمــاد نهادی (٠.١٨- = بتا) و اعتماد انگیزه ای (٠.١٣- = بتا) هر کدام به صورت جداگانه ای تاثیر منفی و معناداری بر روی آنومی اجتماعی داشته اند. هر چقدر میزان اعتماد اجتماعی فرد افزایش یابد از میزان آنومی اجتماعی او کاسته می شود و برعکس .
خلاصه ماشینی:
"که در واقع ، مجموعا حول یک محور اصلی ، یعنی ســرمایه های اجتماعی ، گرد آمده اند و این عامل به منزلۀ متضمن و ضمانت اصلی در فرایند یک نظام ارتباطی است که در آن ، اعتماد اجتماعی به صورت واقعی وجود دارد و نبود یا فرسایش سرمایه های اجتماعی باعث از بین رفتن این شــبکۀ روابط اجتماعی و در نتیجه ، به وجود آمدن عدم احســاس اعتماد اجتماعی ، می شــود که از نتایج آن ، کاهش همبســتگی ، وفاق ، تعهــدات اجتماعی ، افزایش آنومی و آســیب های اجتماعی بســیار بغرنج اســت که عواقب حاصل از آن ، جبران ناپذیر خواهد بود، چون این فرایند در طول یک زمان طولانی به وجود می آید و فرایند شکل گیری آن نیز زمان و هزینه های بسیار هنگفتی را در بر خواهد گرفت (ص ٢٠).
از این رو، برای هر کدام از متغیرهای فوق نیز آزمون های آماری ویژه ای صورت گرفته و نتایج آن به شــرح زیر مورد توجه قرار گرفت : ضرایب همبســتگی مربوط به متغیرهای مذکور در بین کل پاســخگویان تحقیق نشــان می دهــد که متغیرهای اعتماد اجتماعی ، اعتماد نهادی و اعتماد انگیزه ای با شــاخص آنومی اجتماعی رابطه منفی و معناداری می باشند.
"Incarceration, Social Capital, and مطالعات پژوهشی راهورمطالعه ارتباط اعتماد اجتماعی با آنومی اجتماعی در بین رانندگان سطح شهر تبریز 58 Crime: Implications for social Disorganization Theory", Criminology."