چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه افسردگی، استرس ، اضطراب ، کمرویی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان تک والد و دو والد انجام گرفت . جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان پسر دوره دبیرستانی شهر کرمانشاه بود که از میان آنها به روش نمونه گیری خوشه ای نمونه ای به حجم ١٩٠ نفر انتخاب شد و پرسش نامه های پژوهش در اختیار آنان قرار گرفت . از میان آنها ١٨٤ نفر پرسش نامه ها را تکمیل کردند و همین تعداد مورد بررسی قرار گرفت . برای گردآوری داده ها از ابزارهای مقیاس استرس ، افسردگی، اضطراب (DAS)، پرسش نامه کمرویی جیک و باس و پرسش نامه پرخاشگری (AGO) استفاده شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع مقایسه ای بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آماری میانگین ، انحراف استاندارد و t گروه های مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین پیشرفت تحصیلی، افسردگی، استرس و کمرویی در گروه دانش آموزان تک والد و دانش آموزان دو والد تفاوت معناداری دارد، اما اضطراب و پرخاشگری در بین آن ها تفاوت معناداری نداشت . از یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که محرومیت وجود یکی از والدین در سلامت روان و پیشرفت تحصیلی فرزندان اثرات منفی دارد.
خلاصه ماشینی:
"٤ انحراف استادارد پایین تر از نمرات کودکانی بود که با دو والد زندگی میکردند ( به نقل از تامبسون ، هانسون ، مکلاهان ١٤، ١٩٩٤) یکی از عواملی که در ایجاد کمرویی تاثیر دارد، خانواده است که به شکل های گوناگون میتواند موثر واقع شود (امیدوار، ١٣٨٩)، در درون خانواده عواملی همچون جدایی یا طلاق والدین در ایجاد یا تشدید کمرویی تاثیر گذار است (چارتیر١٥و همکاران ، ٢٠٠١) بنابراین با توجه به اهمیت موضوع این پژوهش با هدف مقایسه ی افسردگی، استرس ، اضطراب ، کمرویی، 1.
84 نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان میدهد که پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان تک والد تفاوت معناداری با دانش آموزان دو والد دارد؛ یعنی میزان پیشرفت تحصیلی در دانش آموزانی که با پدر و مادر هردو زندگی میکنند، از دانش آموزانی که با یکی از والدین زندگی میکنند، بیشتر است .
09 بحث و نتیجه گیری این پژوهش با هدف مقایسه افسردگی، استرس ، اضطراب ، کمرویی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان تک والد و دو والد انجام گرفت .
نتایج پژوهش نشان داد که میزان اضطراب در دانش آموزان تک والد و دو والد تفاوت معناداری ندارد، این یافته پژوهش با یافته های پژوهش کاس و همکاران (١٩٩٦) ناهمخوان است .
بسیاری از پژوهش های انجام گرفته تاکید دارند که پرخاشگری در کودکان تک والد بیشتر است ؛ اما یافته های پژوهش حاضر نشان داد که تفاوت معناداری در بین دو گروه وجود ندارد."