چکیده:
برای بررسی تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان با استفاده از فرمول برآورد حجم نمونه کوکران ٨٤ نفر از بین جامعه آماری ٥٥٩ نفری دانشجویان مشروط شده در ترم قبل از انجام پژوهش به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس تفکر انتقادی آنان با استفاده از پرسشنامه اندازه گیری شد. اعضای نمونه آماری براساس نمره های پیش آزمون به صورت تصادفی در یکی از سه گروه قرار گرفتند. آن گاه هریک از گروه ها به گروه آزمایشی با کاربندی آموزش تفکر انتقادی، گروه آزمایشی با کاربندی آموزش مدیریت زمان و گروه کنترل اختصاص یافتند. برای افزایش قابلیت اتکا تعداد نمونه ها برحسب جنسیت ، رشته تحصیلی و کاربندیهای مورد نظر به نسبت مساوی انتخاب شدند. سپس با اجرای پیش آزمون و پس آزمون نمره تفکر انتقادی مشخص گردید. در ضمن معدل ترمی نیمسال اول و دوم دانشجویان نیز از دانشگاه اخذ شد و داده های آماری مورد نیاز با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . در آزمون فرضیه ها از مقایسه های میانگین درون گروهی استفاده شد و نتایج نشان داد که اولا آموزش تفکر انتقادی موجب پیشرفت تحصیلی دانشجویان میشود؛ ثانیا آموزش تفکر انتقادی در بهبود تفکر دانشجویان موثر است ؛ ثالثا بین رشته تحصیلی دانشجویان و بهبود تفکر انتقادی آنان رابطه ای به دست نیامد؛ رابعا بهبود تفکر انتقادی با جنسیت دانشجویان رابطه ندارد.
خلاصه ماشینی:
"Chet Meyers پیشرفت تحصیلی ٢٨ ١,٦٠٧ ٠,٢٨٣ ٠,٠٨٠ ٢,٠٥٨- ٣,٤٧٧ ٤,٦٧٢- ٤,٠٥١ پیش آزمون تفکر 0,267 1,744 0,229 0,768 4,639 2,154 37,768 28 انتقادی پس آزمون تفکر -1,015 0,068 -0,871 0,030 18,687 4,323 41,576 28 انتقادی معدل ترم قبل ٢٨ ١١,١٠٦ ٠,٣٦٤ ٠,١٣٢ ٠,٣٨١- ٠,٤٠٣- -٠,٨٦٥ ٠,٤٧٠- معدل ترم بعد ٢٨ ١٢,٤٧٩ ٠,٢٤٩ ٠,٠٦٢ ٠,٦٤٨ ٠,٢٩٢- ١,٤٧١ ٠,٣٤٠- پیشرفت تفکر -1,161 0,793 -0,996 0,349 15,040 3,878 3,808 28 انتقادی پیشرفت تحصیلی ٢٨ ١,٠٧٣ ٠,٢٨٣ ٠,٠٨٠ ١,٠٧٦ ٣,٤٨١ ٢,٤٤٣ 4,056 پیش آزمون تفکر -0,542 1,316 -0,465 0,580 4,953 2,226 38,018 28 انتقادی پس آزمون تفکر -0,368 1,253 -0,316 0,552 13,586 3,686 40,184 28 انتقادی معدل ترم قبل ٢٨ ١١,٤٠٢ ٠,٣٠٣ ٠,٠٩٢ ٢,١٠٧- ٧,٠٣٩ ٤,٧٨٤- ٨,٢٠١ معدل ترم بعد ٢٨ ١٢,٦٤٦ ٠,٢٣٥ ٠,٠٥٥ ٠,٥٣٠ ٠,١٦٤ ١,٢٠٣ 0,192 پیشرفت تفکر 0,289 2,106 0,248 0,928 11,395 3,376 2,166 28 انتقادی پیشرفت تحصیلی ٢٨ ١,٠٦٣ ٠,١٨٦ ٠,٠٣٥ ٣,٤٤٩ ١٢,٣١٦ ٧,٨٣٠ ١٤,٣٤٩ جدول شماره ٢:شاخص هایآماریمتغیرهایموردمطالعه تحقیق براساس گروه تحصیلی متغیرهای تحقیق تعداد میانگین انحراف استاندارد واریانس چولگی کشیدگی ضریب چولگی ضریب کشیدگی پیش آزمون تفکر -0,315 1,107 -0,226 0,404 2,949 1,717 37,548 28 انتقادی پس آزمون تفکر -1,781 0603- 1,277- -0,220 23,457 4,843 42,612 28 انتقادی معدل ترم قبل ٢٨ ١١,٣٩٩ ٠,٣١٣ ٠,٠٩٨ ١,٣١٥- ٣,٣٠٢ ٣,٥٩٩- ٤,٦٠٨ معدل ترم بعد ٢٨ ١٢,٦٢٥ ٠,٣٧٠ ٠,١٣٧ ٠,٦٧٩ -٠,١٦٦ ١,٨٥٩ 0232- پیشرفت تفکر -1,869 -0,610 1,340- -0,223 19,388 4,403 5,065 28 انتقادی پیشرفت تحصیلی ٢٨ ١,٢٢٦ ٠,٣٥٣ ٠,١٢٤ ٠,٧٤٣ ١,١٨٢- ٢,٠٣٤ -1,650 پیش آزمون تفکر -0,944 0,320 -0,677 0,117 6,327 2,515 38,179 28 انتقادی پس آزمون تفکر -1,508 -0,106 -1,081 -0,039 21,669 4,655 43,560 28 انتقادی معدل ترم قبل ٢٨ ١١,٤٢١ ٠,٣٥٥ ٠,١٢٦ ٠,٤٧٥- ٠,٨٧٧ ١,٣٠٠- ١,٢٢٣ معدل ترم بعد ٢٨ ١٢,٦٩٠ ٠,٤٤٨ ٠,٢٠٠ ٠,٩٣٦ ٠,٥٤٣ ٢,٥٦٣ 0,757 پیشرفت تفکر -2,551 -0,564 -1,828 -0,206 19,540 4,420 5,381 28 انتقادی پیشرفت تحصیلی ٢٨ ١,٢٦٨ ٠,٣٦٨ ٠,١٣٥ ٠,١٨١ ٠,٩٢٣- ٠,٤٩٥ -1,289 جدول شماره ٣:شاخص های آماری متغیرهای موردمطالعه تحقیق براساس جنسیت متغیرهای تحقیق تعداد میانگین انحراف استاندارد واریانس چولگی کشیدگی ضریب چولگی ضریب کشیدگی پیش آزمون تفکر -0,342 -0,293 -0,245 -0,107 4,577 2,139 37,857 28 انتقادی پس آزمون تفکر -1,508 -0,615 -1,081 -0,225 25,545 5,054 43,231 28 انتقادی معدل ترم قبل ٢٨ ١١,٣٩٢ ٠,٣٤٤ ٠,١١٩ ٠,٣٠٦- ٠,٨٣٣ ٠,٨٣٨- ١,١٦٢ معدل ترم بعد ٢٨ ١٢,٦٣٨ ٠,٤٤٩ ."