چکیده:
آیندهپژوهی اسلامی به عنوان نسخهای نو و بدیل از آیندهپژوهی رایج است که هم با دین مبین
اسلامی سازگار است و هم از آموزههای اسلامی حداکثر بهره را میجوید. در خصوص
امکانپذیری و چیستی آیندهپژوهی اسلامی فعالیتهایی انجام شده است. در این مقاله مسئله اصلی
آن است که آیندهپژوهی اسلامی چگونه محقق میشود؟ تحقق این نسخه بدیل از آیندهپژوهی
نیازمند رهیافتی راهبردی است تا جامعه آیندهپژوهی اسلامی از آیندهپژوهی رایج فاصله گرفته و به
سوی تحقق آیندهپژوهی اسلامی گام برداشت. چشمانداز آرمانی این مسیر تحقق کامل این نسخه
بدیل است اما باید توجه داشت که آینلهپژوهق اسّلامی دژعمل شکل میگیرد و متاثر از شرایط
اقتضائی (مکانی و زمانی) نیز میباشد. بنابراین امکان ترسیم چشمانداز آرمانی در حال حاضر
وجود ندارد و باید با تکیه بر چشماندازی عملیاتی مسیر تحقق آیندهپژوهی اسلامی را جهتدهی
کرد تا بر مبنای آن راهبردهای لازم برای تحقق آیندهپژوهی اسلامی تدوین شوند. در این مقاله با
استفاده از دیدگاههای صاحبنظران این خوزه تلاش. شده است در گام نخست تحقق آیندهپژوهی
اسلامیء چشمانداز عملیاتی و راهبردهای لازم برای تحقق آن ترسیم شوند.
خلاصه ماشینی:
چشم انداز آرماني اين مسير تحقق کامل اين نسخه بديل است اما بايد توجه داشت که آينده پژوهي اسلامي درعمل شکل ميگيرد و متأثر از شرايط اقتضائي (مکاني و زماني) نيز ميباشد.
در اين مقاله با استفاده از ديدگاه هاي صاحبنظران اين حوزه تلاش شده است در گام نخست تحقق آينده پژوهي اسلامي، چشم انداز عملياتي و راهبردهاي لازم براي تحقق آن ترسيم شوند.
البته بايد توجه داشت ترسيم چشم انداز و تدوين راهبردها تضمين کننده ي تحقق آينده پژوهي اسلامي نيست چرا که قيام به عمل و اجرا بر اساس اين راهبردها سبب شکل گيري آينده پژوهي اسلامي ميشود و تدوين راهبردها تنها به منزله ي آغاز راه است .
نکته ديگر آن است که اغلب برنامه هاي راهبردي براي سازمان ها تدوين شده اند اين در حالي است که آينده پژوهي اسلامي يک مقوله و يا موضوع است پس چگونه ميتوان براي تحقق آن راهبرد ارايه دارد؟ در پاسخ بايد تأکيد داشت که تدوين راهبرد فقط براي سازمان نيست چرا که برنامه ريزي راهبردي، تلاشي منظم براي اتخاذ تصميمات بنيادي و فعاليت هايي است که چيستي يک سازمان ، موجوديت ها و يا مقوله هاي ديگر را نشان ميدهد و بيان ميکند که چه کاري بايد انجام دهند )٨-٧ :٢٠١١ ,Bryson( .
)2010( Futures Studies in Contemporary Islamic and Western Thought, The University of Birmingham.