چکیده:
هدف این تحقیق ، ارزیابی سطح سرمایه اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی و رابطه رگرسیونی آن با تعالی سازمانی بود. تحقیق حاضر از نظر هدف ، از نوع تحقیقات کاربردی با یک طرح تحقیقی توصیفی - همبستگی می باشد. تعداد ٣٧٥ نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی به طور تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی ، استفاده شد. با استفاده از روش آلفای کرونباخ ، اعتبار پرسشنامه سرمایه اجتماعی (٠.٨٤) و تعالی سازمانی (٠.٨٨) محاسبه شد. تحلیل داده ها با آزمون های همبستگی پیرسون ، رگرسیون خطی چندگانه ، ANOVA و مدل معادلات ساختاری در نرم افزار SPSS صورت گرفت . نتایج نشان داد که ابعاد شناختی ، ارتباطی و ساختاری به ترتیب بیشترین تاثیر را بر سرمایه اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی داشتند. سطح «سرمایه اجتماعی » و«تعالی سازمانی » در دانشگاه آزاد اسلامی به ترتیب «متوسط » و «ضعیف » ارزیابی شد. همچنین رابطه مثبت و معنی داری (٠.٧٩) بین سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی مشاهده شد(٠٠٠٠=p). ابعاد شناختی ، ارتباطی و ساختاری سرمایه اجتماعی به ترتیب بالاترین تاثیر رگرسیونی را روی تعالی سازمانی داشتند و همگی پیش بینی کننده های معنی داری برای تعالی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی بودند(٠٠٠١>p). علاوه براین ، تمامی شاخص های سنجش برازش مدل ، حاکی از توانایی بالای مدل نهایی پژوهش در اندازه گیری متغیرهای تحقیق بود. باتوجه به اینکه سطح سرمایه اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی متوسط ارزیابی شد و همه ابعاد سرمایه اجتماعی پیش بینی کننده های معنی دار تعالی سازمانی بودند، لذا ارتقاء سطح سرمایه اجتماعی به ویژه از بعد شناختی ، سبب ارتقاء و تعالی سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"جدول 1- نتایج آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف برای تعیین نرمال بودن توزیع متغیرهای سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی نتیجهگیری مقدار خطا سطح معنیداری متغیر نرمال است 05/0 115/٠ بعد شناختی نرمال است 05/0 106/0 بعد ساختاری نرمال است 05/0 095/٠ بعد ارتباطی نرمال است 05/0 122/٠ سرمایه اجتماعی نرمال است 05/0 235/٠ تعالی سازمانی نتایج آزمون t تکنمونهای برای ابعاد «سرمایه اجتماعی»، نشان داد که تفاوت معنیداری بین میانگین بعد شناختی سرمایه اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی و میانگین فرضی جامعه(3) وجود دارد(015/0=p)، از طرفی با توجه به اینکه حد پایین و بالای بعد شناختی، هردو مثبت میباشند، لذا وضعیت بعد شناختی سرمایه اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی «فراتر از متوسط جامعه» یا مطلوب ارزیابی میشود.
در سازمانهایی که در آنها مشارکت، تعهد و اعتماد در سطح بالاتری قرار دارد، افراد زمان اندکی را صرف حراست و حمایت از خود در جهت استثمار نشدن در تعاملات اقتصادی و نظارت بر اعمال خلاف شرکا و همکاران می نمایند و همچنین تبادل اطلاعات در سطح اعتماد بالا بیشتر صورت می گیرد و باعث میشود تا فرد زمان زیادی را جهت فکر کردن، خلاقیت، نوآوری و در نهایت توسعه و تعالی داشته باشد(اسدی و مرادی، 1393: 37) نتایج به دست آمده حاکی از این است که سازمانی که از سرمایه اجتماعی غنی، توانمندی سازمان محور(و نه فرد محور) و ساختار و ارتباطات جامعه محور برخوردار باشد، متعالی تر بوده و سرآمدتر از سایر سازمانها خواهد بود."