چکیده:
این پژوهش الگوی تحلیل مسیر روابط بین راهبردهای مدیریت منابع یادگیری با یادگیری ریاضـی دانـش آمـوزان متوسطه آمل بود. روش تحقیق توصیفی از نوع مبستگی اسـت . جامعـه آمـاری شـامل ٢٩٥٠ نفـر از دانـش آمـوزان متوسطه دوم و سوم ریاضی فیزیک شهرستان آمل بوده است . از بین جامعه آماری بر اس اس فرمـول کـوکران تعـداد ٣٣٩ نفر دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب گردید که پرسشنامه برگشـتی از تعـداد ٣٣٣ نفر قابل تحلیل بود. ابزار پژوهش ، بخشی از پرسشنامه راهبردهای انگیزش برای یادگیری پین رـت یچ و ه کمـاران شـامل راهبردهای مدیریت منابع یادگیری بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسـون و ت ل ـیلح مسـیر تحلیـل شـد. یافته ها نشان داد بین راهبردهای مدیریت مناـبع یـادگیری بـا یـادگیری ریاضـی دانـش آمـوزان در سـطح اطم نیـان ٩٩ درصد رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل مسیر ن اشن داد که تنظیم تلاش ، کمک طلبی و یـا گیری از همدرسان از طریق متغیر مدیریت زمان و مکان مطالعه بر یادگیری ریاضی دانش آموزان اثر غیـر مسـتقیم مـی گـذارد ولی مدیریت زمان و مکان مطالعه بر یادگیری ریاضی دانش آموزان اثر مستقیم می گذارد.
خلاصه ماشینی:
"یافته های پژوهش نشان داد که بین راهبردهای مدیریت منابع یـا گیری (مـدیریت زمـان و مکـان مطالعه ، تنظیم تلاش ، یادگیری از همدرسان و کمک طلبی ) با ادگیری ریاضی دانـش آمـوزان بـا استفاده از ضریب همبستگی پیرسون را طه معنی داری وجود دارد.
نتاـیج حاصـل از ایـن پژوهش با یافته های (عارفی ، ١٣٨٧) مبنی بر تکرار و مرور، بسـط معنـایی ، سـازماندهی، مـدیریت زمان و مکان مطالعه ، تنظیم تلاش و کمک طلبی بر عملکرد تحصیلی را پیش بینی می کند؛ (پات ه ، ایبراهیم ، ٢٠١٠) مبنی بر رابطه بـین مـدیریت زمـان و مکاـن مطالعـه ، تنظ م یـ تـلاش ، یـادگیری از همدرسان ، کمک طلبی با عملکرد ریاضی؛ (لوئیس برگر،کاربنیـک ،٢٠١١) مبنیـ بـر رابطـه بـین خودکارآمدی ، تکرار و مرور، سازماندهی ، بسط معنـایی ، فراشـناختی ، کمـک طلبـی و مـدیریت زمـان و م اـکن م اطلع ه ـ بـا کـلاس درس ریاضـی؛ (گاسـکو و هم اـکران ، ٢٠١٤) مب یـن برـ اینکـه دانش آموزانی که از راهبردهای سازماندهی ، خودتنظیمی ، کمک طلبی ، مـدیریت زمـان و مکـان مطالعه در درس شان استفاده می کرده اند با آن هایی که استفاده نمی کرده اند تفاوت وجود داشـت ولی بین تکرار و مرور و ب ط س معنایی تفاوتی وجود نداشـت ؛ (اردم ککل ک ـی ، ک لکیـک ، ٢٠١٣) مبنی بر پیش بینی ارزش تکلیف ، مدیریت زمـان و م اـکن م اطلعـه ، خودکارآمـدی، جهـت گیـری هدف بیرونی ، اضـطراب امت اـحن ، ی ادگیری از همدرسـان و سـازمان دهـی باـ پیشـرفت ریاضـی؛ (سبحانی نژاد، عابـدی ، ١٣٨٥) مب یـن بـر رابطـه ب ن یـ تک رـار و م رـور، خـودتن یمیظ ، ساـزماندهی و کمک طلبـی باـ عم کلـرد ریاضـی؛ (غلامع یـل لواسـانی و همکـاران ، ١٣٩٠) مب یـن بـر رابط ه ـ بـین رویکردهای یادگیری و تنظیم تلاش با پیشرفت ریاضی؛ (سـیح ا برگـرد و هم اـکران ، ٩٢-١٣٩١) مبنی بر رابطه بین خودکارآمدی ، تکرار و مرور، ارزشگذاری درونی ، خودتنظیمی و کمک طلبی با عم کلرد تحصیلی و عدم رابطه بین اضطراب امتحان با عم کلرد تحصیلی؛ (قریسیم و همکـاران ، ٢٠١٢) مبنی بر پیش بینی یادگیری از همدرسان بر پیشرفت تحصـی یل ؛ (بمبنـاتی، ٢٠٠٧) مبیـن بـر رابطه بین مدیریت زمان ومکان مطالعه بـا خودکارآمـدی؛ (شـیردل ، ١٣٩٢) مبیـن بـر پـیش بینـی راهبردهای مدیریت منابع یادگیری بـر پ رـشی فت ؛ مخـوان اسـت ."