چکیده:
هدف مطالعه حاضر پیش بینی اثربخشی مدیران مدارس بر اساس الگوی شایستگی کامرون و کوئین بـود. مطالعـه حاضر توصیفی از نوع مبستگی بوده که به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقـه ای تعـداد ٣٤٧ نفـر از مـدیران مـدارس ابتدایی زاهدان از طریق دو پر شنامه اندازه گیری مهارتهای مدیریت کامرون و کوئین (٢٠٠٧) و اثربخشـی مـدیران مدارس علاقه بند (١٣٧١) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده هـا از ض رـیب ه یگتـسبم و رگرسـیون چندگانه همزمان با ک ک م نرم افزارspss٢١ استفاده شد. یافته ها ن اشن داد بین شایسـتگی هـای مـدیریتی و اثربخشـی مدیران مدارس رابطه مثبت و معناداری وجود د شت (٠٠١>p). نتایج تحلیل رگسـیون چندگانـه نزـی نشـان داد کـه مولفه های بهبود کارکنان ، نیروبخشی ، ن اظم کنترل ، روابط بین فـردی، پ رـشی فت مس رمتـ ، مش رتـ ی محوـ ری ، مـدیریت تیم ، فرهنگ پذیری از توانایی پیش بینی اثربخشی مدیران مدارس برخوردارند(٠٠٥>p). باتوجه به یافته ها تـدوین و عملیاتی نمودن ستانداردهای اثربخشی مدیران مدارس بر پایه الگوی شایستگی مدیریتی مطالعه حاضـر ضـروری است .
خلاصه ماشینی:
"Managing teams گوش دادن و حل مشکلات بین فردی ؛ ٣- مدیریت بهسازی کارکنان ٢: کمک بـه افـراد بـرای بهبود عم کلرد، گسترش شایستگی ها، و به دست آ ردن فرصتهای بهسازی فردی ؛ ٤- مدیریت نوآ ری ٣: تشویق افراد به نوآ ری ، توسعه گزینه ها، خلاقتر شـدن و تسـهیل ایجـاد ایـده هـای جدید؛ ٥- مدیریت آینده ٤: برقراری ارتباط برای آگاه کردن کارکنان از چشم اندازی روشن از آینده و تسهیل تحقق آن ؛ ٦- مدیریت پیشرفت مستمر٥: ترویج جهت گیری به سـوی پیشـرفت 6 مداوم ، انعطاف پذیری و تغییر سازنده در افراد در طی زندگی کاری آنان ؛ ٧- مدیریت رقابت : ترویج قابلیت های رقابتی و گرایش تهاجمی در جهت پیشی گرفتن از رقبا؛ ٨- نیرو بخشیدن به کارکنان ٧: یجاد انگیزه و تمایل در افراد برای پیش کنشی عمل کردن ، کوشـش بسـیار و کـار جدی ؛ ٩- مدیریت تمرکز بـر مشـتری ٨: تـرویج مشـتری محـوری ، د گیـر کـردن آنـان و ارائـه خدمات با کیفیتی فراتر از انتظار آنان ؛ ١٠- مدیریت جامعه پذیری ٩ (فرهنگ پذیری): کمک به افراد در دستیابی به درک روشـنی از آنچـه کـه از آنـان انتظـار مـی رود، فرهنـگ سـازمانی و معیارهای سازمان و چگونگی انطباق افراد با شرایط کاری ؛ ١١- مدیریت نظام کنترل ١٠: تضمین اینکه روش ها، اندازه گیری و سنجش ها به گونه ای هستند که فراینـدها و عملکـرد را تحـت کنتـرل قـرار دهنـد؛ ١٢- مـدیریت همـاهنگی ١١: تـرویج همـاهنگی در درون سـازمان ، در بـین واحدهای خارج از آن و در بین مدیران ؛ و تسهیم اطلاعات بین سازمان و محیط آن (کامرون و کوئین ، ٢٠٠٧)."