چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی با تفکر انتقادی و باورهای غیرمنطقی در بین مدیران ابتدایی و متوسطه شهرستان بوکان میباشد. تحقیق حاضر از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع پیمایشی است و از آنجا که رابطه سه متغیر را بررسی می¬کند از نوع همبستگی نیز می¬باشد. جامعه آماری در پژوهش حاضر کلیه مدیران دوره ابتدایی و متوسطه (پسرانه و دخترانه) شهرستان بوکان در سال تحصیلی 92-91 که برابر 100 نفر (مدارس ابتدایی 45 نفر شامل 23 مرد و 22 زن) و مدیران مدارس متوسطه 55 نفر شامل 28 مردو 27زن) می¬باشد که به علت محدود بودن جامعه آماری کل جامعه به عنواننمونه انتخاب گردید. برای گردآوری اطلاعات از سه نوع پرسشنامه : ذهنیت فلسفی کمیلی (1381)، آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا (cctst) و پرسشنامه جونز برای باورهای غیرمنطقی استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی که شامل (میانگین، میانه، نما، و انحراف استاندارد و ...) همچنین برای فرضیات تحقیق از آنالیز واریانس چند متغیر و ضریب همبستگی پیرسونR و رگرسیون تک متغیره استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره بطورکلی نشان داد که بین ذهنیت فلسفی با تفکرانتقادی و باورهای غیر¬منطقی در سطح 01/0 وبه تفکیک جنسیت هر دو در سطح 05/0 معنادار می¬باشد. همچنین بین مولفههای ذهنیت فلسفی (جامعیت، تعمق و انعطاف¬پذیری) با تفکر انتقادی و باورهای غیرمنطقی در سطح ( 05/0 ≥P) و بین سایر موارد رابطه معناداری در سطح ( 01/0 ≥P) وجود دارد
The goal of this research is to analyze the relation of philosophical
mind with critical thinking and irrational beliefs among elementary
and secondary schools’ managers in Boukan. Statistical population
in this research is all managers of elementary and secondary period
(schools for boys and girls) in Boukan Township in academic year
٢٠١٢-٢٠١٣ that is equal to ١٠٠ ones (elementary schools contain ۴۵
ones that ٢٣ are men and ٢٢ are women and secondary schools
contain ۵۵ ones that ٢٨ are men and ٢٧ are women) that due to
statistical population limitation whole of population selected as
sample. For collecting data three types of questionnaire was used for
irrational beliefs: philosophical mind of Komeili (٢٠٠٢), California
Critical Thinking Test (cctst) and Jones questionnaire. Results of
multi variable variance analysis generally showed that there is
relation between philosophical mind and critical thinking with
irrational beliefs in ٠.٠١ level and by each gender separation both are
significant in ٠.٠۵ level. Also there is significant relationship
between philosophical mind components (comprehensiveness,
meditation, flexibility) with critical thinking and irrational beliefs in
(p≥ ٠.٠۵) and there is significant relation between other cases in (p≥
٠.٠١).