چکیده:
تحقیق حاضر به بررسی رابطه عدم اطمینان اطلاعاتی و واکنش کمتر از حد سرمایهگذاران میپردازد. به دیگر سخن هدف این تحقیق بررسی این موضوع است که آیا عدم اطمینان اطلاعاتی منجر به تشدید واکنش کمتر از حد سرمایهگذاران، به عنوان یکی از ناهنجاریهای بازار سرمایه کارا میگردد و یا خیر. برای انجام این تحقیق از دادههای 106 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی سالهای 1386 تا 1390 استفاده شده است. برای اندازهگیری عدم اطمینان اطلاعاتی از سه معیار نوسان بازده غیر عادی شرکت، پراکندگی پیشبینی سود شرکت، و خطای پیشبینی سود شرکت استفاده شده است. معیارهای مزبور با استفاده از روش تجزیه و تحلیل عاملی وزندهی شده و به عنوان یک عامل واحد به کار گرفته شدهاند. برای تجزیه و تحلیل آماری فرضیههای تحقیق از آزمون مقایسه میانگینها استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان می دهد که افزایش عدم اطمینان اطلاعاتی به صورت معناداری منجر به تقویت واکنش کمتر از حد سرمایهگذاران میگردد.
This study investigates the relation between information uncertainty and investors’ under reaction، in other words، whether information uncertainty results in higher investors'' under-reaction which is one of the abnormalities of efficient capital market. The sample includes 106 firms listed in Tehran Stock Exchange over the period from 2007 to 2011. We used a sample of 106 companies to test hypotheses. In this research، we used abnormal return volatility، earning forecast dispersion، and earning forecast error as three proxies for measuring information uncertainty. These three criterions are weighted by using factor analysis method and applied as one single factor. We used Equality of Tow Means Test for statistical analysis of research hypothesis. The results indicate that information uncertainty has a positive relationship with investors’ under-reaction.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به مطالب گفته شده در بالا میتوان نتیجه گرفت ، عدم اطمینان اطلاعاتی از یک سو با تشــدید تورش های رفتاری ســرمایه گذاران و از ســوی دیگر با افزایش محدودیت در فرآیند آربیتراژ میتوا ند منجر به تقویت واکنش کمتر از حد ســـرمایه گذاران به عنوان یکی از ناهنجاریهای بازار سرمایه گردد.
فرضیه های پژوهش با توجه به مباحث مطرح شده در بخش مقدمه وییشینه ، فرضیه های پژوهش به شرح زیر قابل طرح اند: فرضــیه ١: بین میزان عدم اطمینان اطلاعاتی و واکنش کمتر از حد ســرمایه گذاران ، مبتنی بر سودآوری راهبرد شتاب سود، رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
فرضیه دوم این پژوهش آن است که بین میزان عدم اطمینان اطلاعاتی و واکنش کمتر از حد ســـرمایه گذاران ، مبتنی بر راهبرد شـــتاب قیمت ، رابطه مثبت معنی داری وجود دارد.
در گام دوم و برای بررســی اثر عدم اطمینان اطلاعاتی بر راهبرد شتاب سود، به بررسی این موضوع پرداخته میشود که آیا سطح عدم اطمینان اطلاعاتی تفاوت بین بازدهی شـــرکت های دارای اخبار خوب و اخبار بد را تحت تاثیر خویش قرار می دهد و یا خیر؟ لازم به توضــیح اســت که گام دوم ، مبنای اصـلی تجزیه و تحلیل برای تصمیم گیری نسبت به تایید یا رد فرضیه را تشکیل می دهد.
بر این اساس و با توجه به یافته های تجربی، فرضیه دوم این پژوهش مبنی بر رابطه مثبت عدم اطمینان اطلاعاتی و واکنش کمتر از حد ســـرمایه گذاران ، مبتنی بر اســـتراتژی معاملاتی شتاب قیمت ، تایید میشود."