چکیده:
پژوهشهای تجربی اخیر درباره رفتار هزینه نشان داده است که هزینهها هنگام افزایش فروش بالا رفته، اما در هنگام کاهش فروش به همان میزان کاهش نمییابند، به این رفتار نامتقارن هزینهها چسبندگی هزینهها1 گفته میشود. یکی از مهمترین فروض ارائهشده درباره علت چسبندگی هزینهها، فرضیه تصمیمات آگاهانه مدیران است. لذا هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر تغییرات درآمد دورههای قبل، بهعنوان عامل مؤثر بر انتظارات مدیریت، بر چسبندگی هزینهها است. نمونه این پژوهش 104 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره 10 ساله (1391-1382) میباشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که شدت چسبندگی هزینههای عمومی، اداری و فروش در دورههایی که در دو دوره قبل آن به صورت متوالی افزایش درآمد رخداده است، بیشتر است. درحالیکه شدت چسبندگی بهای تمامشده کالای فروش رفته در دورههایی که در دو دوره قبل آن بهصورت متوالی افزایش درآمد رخ داده است، کاهش یافته است.
Recent experimental researches conducted on cost behavior have shown that costs are increased following increase in sales but they are not decreased similarly when sales is reduced. This Asymmetric Cost Behavior is called cost stickiness. One of the most important hypotheses presented about cost stickiness is managers'' informed decisions hypothesis. Therefore، this study is aimed to examine the effect of prior earning changes، as factor affecting management expectations، on cost stickiness. Sample of this research is 104 firms listed in Tehran Stock Exchange during 10-year period (2003-2012). Results of research indicate that stickiness of sale، general and administrative costs is more in two prior subsequent periods that earning has been increased. While stickiness of cost of goods sold has decreased in two prior subsequent periods that earning has been increased.
خلاصه ماشینی:
آن ها به اين نتيجه دست يافتند که افزايش درآمد فروش در دوره هاي قبل باعث افزايش شدت چسبندگي در هزينه هاي عمومي، اداري و فروش و بهاي تمام شده کالاي فروش رفته دوره جاري خواهد شد.
بر اساس نتايج پژوهش حاضر که بر اساس اطلاعات شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران براي دوره ٥ ساله از سال ١٣٨٤-١٣٨٨ انجام شده است ، نشان داد زماني که مديران به فروش در آينده خوش بين هستند، شدت چسبندگي هزينه ها افزايش مييابد.
٥-٢- آزمون فرضيه ها / با استفاده از مدل زير که توسط اندرسون و همکاران (٢٠٠٣) ارائه شده است ، ميتوان چگونگي رفتار هزينه ها نسبت به تغييرات سطح فروش را در دوره هاي افزايش و کاهش درآمد به طور جداگانه ارزيابي کرد.
١١ تعداد مشاهدات ١٠٤٠ ٧- نتيجه گيري و پيشنهادها در اين پژوهش تأثير افزايش فروش دوره هاي قبل بر شدت چسبندگي هزينه هاي عمومي اداري و فروش و بهاي تمام شده کالاي فروش رفته مورد بررسي قرار گرفت .
نتايج حاصل از آزمون فرضيه دوم و چهارم اين پژوهش ، نشان داد که افزايش فروش در يک دوره قبل و دو دوره قبل به صورت متوالي، موجب کاهش شدت چسبندگي بهاي تمام شده کالاي فروش رفته در دوره جاري ميشود.
به عبارت ديگر با توجه به افزايش فروش دوره هاي قبل و به دنبال آن خوش بيني مديريت ، چسبندگي بهاي تمام شده کالاي فروش رفته در دوره جاري کاهش مييابد که اين مغاير با فرضيه تصميمات آگاهانه است .