چکیده:
وجود اطلاعات کافی در بازار و انعکاس بهموقع و سریع اطلاعات بر قیمت اوراق بهادار، ارتباط تنگاتنگی با کارایی بازار دارد. در چنین بازاری، اطلاعاتی که در بازار پخش میشود به سرعت بر قیمت تاثیر میگذارد و قیمت اوراق بهادار را به ارزش ذاتی آن نزدیک میکند. هدف پژوهش حاضر، مطالعه نحوه واکنش بازار سهام به اطلاعات انتشار یافته شرکتها میباشد. این تحقیق درصدد است ارتباط بین اطلاعات حسابداری جدید و تغییرات کوتاهمدت بهوجود آمده در قیمتهای سهام را مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش با انتخاب برخی از رویدادهای منتشره توسط شرکتها (شامل صورتهای مالی میاندورهای، برگزاری مجامع، پیشبینی سود و اعلام سود واقعی سالانه) و با استفاده از تغییرات پیاپی قیمت برای یک ماه اطراف وقوع رویداد در بازه زمانی 1386 – 1390 و با استفاده از روش مقایسهزوجی، به بررسی نحوه واکنش بازار سهام به این رویدادها پرداخته و رفتار بازار سهام تهران بر اساس الگوی بازار کارا تبیین شده است. نتایج نشان میدهد بازار سهام به این اطلاعات واکنش معناداری نشان میدهد. همچنین رفتار بازار در برابر رویدادهای فوق غیر کارا است.
The existence of enough information on market and on time reflection of these information which affects securities prices، has very close relation with market efficiency. In such a market، distributed information affects securities prices and causes them to be more closes to their intrinsic value. This research، by choosing some events (such as General Assembly of shareholders، quarterly financial reports، predicting profit and announcing the real annual profit) and according to data obtained in 30 days around the event during the period between 2007 to 2011، investigates the reaction of stock market to events using paired T-Test and also compares it with efficient market model. Results show that stock market has a significant reaction to this information and also the market behavior toward these events is not efficient.