چکیده:
تحولات بیوقفة علمی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی در جهان معاصر و وضعیت و مسائل
آموزش و پرورش ایران به گونهای است که ضرورت نوآوری آموزشی و تربیتی در کشور ما را
قطعیت میبخشد. مسئلة مهمی که در کشور ما تا کنون به آن پرداخته نشده، این است که
کدام گروه از متخصصان و دانشمندان تعلیم و تربیت و روانشناسی، با کدام ویژگیهای
اساسی در ساختار روانشناختی خود، قادر به خلق اندیشههای جدید برای نوآوری آموزشی
و تربیتی در ایران خواهند بود؟ در این مقاله، بر اساس فلسفة "علم مینوی" و با تکیه
بر این فرضیة اساسی که خردمندی، دانش گسترده، شخصیت رشدیافتة علمی پژوهشگر،
زمینهساز اصلی نوآوری علمی است، کوشیدهایم، با روش پژوهشی ترکیبی ابداعی برای
شناخت عمیق و همهجانبة پدیدههای مرکزی موضوع مورد مطالعه، که آن را "روش پژوهش
اصیل خلاق" مینامیم، به طرح و بررسی و تحلیل ویژگیهای روانشناختی پژوهشگران
بپردازیم و دلالتهای آن را در تحولات تعلیم و تربیت توضیح دهیم. به عنوان نمونهای
در این رویکرد، زمینههای نوآوری در آموزش تفکر سالم به دانشآموزان را ابا اتکا بر
خرد مینوی، دانش عینی فیزیولوژی مغز، روانشناسی و آموزش تفکرو شخصیت رشدیافتة
علمی پژوهشگر معرفی میکنیم.
مطالب مقاله در نه فصل به اضافة منابع، بدین شرح آمده است: 1. بیان
مسئله، 2. نوآوری در آموزش و پرورش، 3. سه بنیاد فلسفی، علمی و
شخصیتی در نوآوریهای آموزشی و تربیتی پژوهشگران، 4. روش پژوهشی اصیل خلاق برای
مطالعة پدیدههای پیچیدة روانی- تربیتی، 5. خرد مینوی، جوهرة هویت ملی و دینی
ایرانی برای معنی بخشیدن به زندگی، 6. فلسفة علم و دانش عینی در نوآوری آموزشی و
تربیتی، 7. آموزش تفکر سالم، نمونهای از کاربرد دانش عینی در
نوآوری آموزشی و تربیتی، 8.. موانع بهکارگیری دانش عینی در نوآوری آموزشی و
تربیتی، 9. مفهوم رشدیافتگی شخصیت علمی، 10. منابع[1].
خلاصه ماشینی:
"مسئلة مهمی که در کشور ما تا کنون به آن پرداخته نشده، این است که کدام گروه از متخصصان و دانشمندان تعلیم و تربیت و روانشناسی، با کدام ویژگیهای اساسی در ساختار روانشناختی خود، قادر به خلق اندیشههای جدید برای نوآوری آموزشی و تربیتی در ایران خواهند بود؟ در این مقاله، بر اساس فلسفة "علم مینوی" و با تکیه بر این فرضیة اساسی که خردمندی، دانش گسترده، شخصیت رشدیافتة علمی پژوهشگر، زمینهساز اصلی نوآوری علمی است، کوشیدهایم، با روش پژوهشی ترکیبی ابداعی برای شناخت عمیق و همهجانبة پدیدههای مرکزی موضوع مورد مطالعه، که آن را "روش پژوهش اصیل خلاق" مینامیم، به طرح و بررسی و تحلیل ویژگیهای روانشناختی پژوهشگران بپردازیم و دلالتهای آن را در تحولات تعلیم و تربیت توضیح دهیم."