چکیده:
طراحی پایدار از موضوعات مهم عصر حاضر به شمار می¬رود که امروزه در هر مقوله¬ای ردپایی از خود به جای گذاشته است جریانی که عکس¬العمل منطقی در برابر مسائل و مشکلات بوجود آمده عصر صنعت تلقی می¬گردد. توسعه پایدار که به عنوان مبانی بنیادین این مقاله مدنظر بوده، این بار در عرصه منظر شهری رخ نموده و در بستری به پهنای همه وجوه زندگی همچون اجتماع، فرهنگ، محیط¬زیست، اقتصاد و رفاه جلوه¬گر شده است.شیرازه کلی مباحث مطروحه بر مبنای طراحی منظر پایدار استوار است که در پهنه سبز گیلان و نوار حاشیه خزری و در جوار تالاب انزلی گسترانیده شده است. همچنین خط مشی حاکم بر آن، مداقه در تعریف منظر شهری پایدار، بازشناسی تالاب انزلی به عنوان جلوه¬ای از مناظر شهری کشور، بررسی و تحلیل پیرامون روش¬های طراحی پایدار و تبیین لزوم طراحی پایدار در تعامل با مناظر شهری می¬باشد و در ادامه اشاره¬ای اجمالی به طراحی یک نمونه موردی تفرجگاهی در حاشیه تالاب انزلی صورت گرفته است.
Sustainable design is one of the important subjects of the contemporary era that can be traced in many categories; this current trend is considered a logical response caused by industrial age. In this article sustainable development is considered as the fundamental principle and it is presented in the urban landscape in such a wide environment that includes all aspects of life, such as society, culture, eco-environment, economy and welfare. The foundation of the mentioned issues are all based on designing sustainable landscape that exists on the green zones of Gilan, the Caspian border, and near Anzali's Lagoon. In addition, its governing policy, contemplating the definition of sustainable development, lagoon recognition as a manifestation of the urban landscape, discussion and analysis of sustainable design techniques, are explained as the need for sustainable design in relation with urban landscapes. This is followed by a brief reference to a sample design of a case resort around the Anzali lagoon. As for the present case, after drawing the present condition, with a pathological approach, the city and lagoon's facilities and restrictions are examined side by side; furthermore foreign examples of similar scale have been taken into account matching the case with the climate, environmental consideration, identity requirements and cultural issues, opportunities, threats, strengths and weaknesses are analyzed in the matrix form of SWOT. The intervention of various factors of structure, function, and process are monitored and measured. Setting strategic priorities, short, medium, and long term executive actions are part of the case study achievements of Anzali lagoon.
خلاصه ماشینی:
همچنین از این پژوهش میتوان دریافت که دخالتهای کاربران و حضور آنها همانند مهارتهایی که موجب افزایش آگاهی کاربران به عنوان عامل مهم تأثیر شناخته میشود،و دانش فنی کارکنان که موجب برانگیختن علاقه کاربران میگردد؛ مورد پذیرش واقع شده است.
در محیط کتابخانه و مرکز منابع اطلاعاتی،آنها میتوانند به گذراندن دروس روزآمد بپردازند،و انجام کارهای هدفمند را بر عهده گیرند،و با متخصصین کتابخانهی محل آموزش در جلستات مدیریت راهبردی مشارکت نمایند و مهارتهای اطلاعاتی را برای کاربران تدوین کرده و مورد مطالعه قرار دهند و سرانجام تجربیات خود را در تمام مهارتهای مورد نیاز یادگیری و تمرین نمایند(23).
منابع (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) کتابداران دیروز و مدیران دانش امروز جعفر طرقی1 ،احمد پاپی2 چکیده دانش،سرمایه فکری و یک نوع دارایی کلیدی برای کسب مزیت رقابتی است،در دنیای پرچالش اقتصادی امروز،مدیریت دانش مجموعهای از فرایندها برای بکارگیری منبع استراتژیک دانش در سازمانها جهت یاری به آنها تا اطلاعات مهم را بیابند،گزینش کنند و سرانجام سازماندهی و منتشر نمایند و این تخصصی است که برای فعالیتهایی چون حل مشکلات،آموختن پویا،برنامهریزی راهبردی و تصمیمگیریها ضروری است.
به دلیل تشابه حرفهای اغلب متخصصان اطلاعرسانی با کتابداران که به طور سنتی با فعالیتهای نظیر تولید،گردآوری،دریافت،تکثیر و ذخیر و بازیابی و اشاعه اطلاعات در ارتباط هستند میتوانند ضمن آشنایی با اصول و مبانی مدیریت دانش،به مدیران دانش امروز تغییر وضعیت دهند.
نقش متخصصین کتابداری و اطلاعرسانی در شناسایی دانش و ارزیابی و سازماندهی و ذخیرهسازی آن بمنظور بالا بردن خرد جمعی و افزایش ابتکار در سازمانها موثر بوده و موجبات پیشرفت و توسعهی آنها را فراهم مینماید تبدیل اطلاعات به دانش و ایجاد زمینه یادگیری از وظایف مهم مدیریت دانش خواهد بود.