چکیده:
هدف: هدف مقاله حاضر شناسایی وضعیت پژوهش های علم اطلاعات و دانش شناسی ازنظر موضوع، سال انتشار و شکاف موضوعی در دانشگاه های دولتی ایران بود. روش شناسی: برای وصول به هدف مذکور از روش پژوهش پیمایش توصیفی و تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه پژوهش حاضر شامل 1120 عنوان گزارش پژوهش (پایاننامه ها و مقاله های) موجود در 13 دانشگاه دولتی ایران بین سال های 1383-1392 بود که 749 عنوان از این پژوهشها مربوط به پایانامههای کارشناسی ارشد و دکتری علم اطلاعات و دانششناسی و 371 عنوان از آنها مربوط به مقالههای منتشرشده توسط محققان علم اطلاعات و دانششناسی ایران در پایگاه اطلاعاتی سایمگو بود. طبقهبندی موضوعی پژوهش ها با استفاده از 7 رده اصلی و 18 رده فرعی بر مبنای نظام طبقهبندی لیستا (LISTA) انجامشده و برای گردآوری اطلاعات نیز از سیاهه وارسی پژوهشگر ساخته استفاده شده است. در انتها دادههای طبقهبندیشده مورد تحلیل قرارگرفته و با استفاده از نمودارها و جداول توصیفشدهاند. یافته ها: یافتهها نشان دادند که موضوعات فناوری اطلاعات، کتابداری، بازیابی اطلاعات، کتابسنجی، مدیریت اطلاعات، منابع اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی و فهرستنویسی و ردهبندی بیشترین محورهای موضوعی هستند که در پایاننامهها و مقالات محققان علم اطلاعات و دانششناسی موردمطالعه قرار گرفتهاند. نتیجه گیری: در پایان نامه ها و مقالات علم اطلاعات و دانش شناسی ایران به موضوعاتی مانند منابع اطلاعاتی، هستیشناسی، وب معنایی، جستجو معنایی، دولت الکترونیکی، مدیریت منابع اطلاعات، نوآوری دانش، اشتراک دانش، سازماندهی دانش، شبکه، خدمات اطلاعاتی و کتابخانههای دیجیتال کمتر پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
"با تحلیل پژوهش های انجام شده میتوان دریافت که موضوعات موردنظر محققـان علـم اطلاعات و دانش شناسی بیشتر برخاسته از نیازهای جامعه موردمطالعـه آنـان و یـا بـر اسـاس علاقه و گرایش محققان به سمت این موضـوعات در سـال هـای موردمطالعـه بـوده اسـت و همچنین با توجه به ظهور فناوریها و تأثیر آن بر ماهیـت علـم اطلاعـات و دانـش شناسـی و گرایش به سمت میان رشته ای شدن علوم ، هنوز هم محققان و پژوهشگران آن چنان کـه بایـد در پژوهش های خود به موضوعات جدیـدتر و بـه روزتـر ماننـد فنـاوری اطلاعـات ، اقتصـاد اطلاعـات ، ارتباطـات علمـی، کتابخانـه هـای دیجیتـال ، مـدیریت اطلاعـات ، سـازمان دهـی اطلاعـات و نشـر الکترونیـک کـه در رشـته علـم اطلاعـات و دانـش شناسـی مطـرح اسـت نپرداخته اند و موضوعاتی که در حـوزه تحقیـق در ایـن رشـته مطـرح مـیشـوند متناسـب بـا نیازهـای پژوهشـی کنـونی محققـان و پژوهشـگران علـم اطلاعـات و دانـش شناسـی نیسـت همچنین با مشاهده نتایج پژوهش هـای انجـام شـده مـیتـوان دریافـت کـه در پـژوهش هـای انجام شده حوزه های موضوعی مواد و منابع و کتابخانه ها، علم اطلاعـات ، اسـتفاده کـاربران ، مطالعه نیازهای کاربران ، کتابخانـه هـای عمـومی، دانشـگاهی، ذخیـره و بازیـابی اطلاعـات ، بررسـی کارکنـان کتابخانـه هـا، کتـاب سـنجی، علـم سـنجی، مراکـز اطـلاع رسـانی، تـاریخ کتابخانه ها، تحلیل استنادی، رفتار اطلاع یابی، بازیـابی اطلاعـات ، اسـتفاده کـاربران و بیشـتر موردبررسی واقع شده اند که هم نشان از پراکندگی و تنوع موضوعات پایـان نامـه هـای علـم اطلاعات و دانش شناسی ایران بـوده و هـم متناسـب بـا ماهیـت میـان رشـته ای شـدن رشـته و پیشرفت های کنونی فناورانه است ."