چکیده:
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و فرهنگ با استفاده از ابزار استاندارد لیبکوآل انجام شد. روش: پژوهش حاضر ازنظر نوع کاربردی و به روش پیمایشی با رویکرد تحلیلی بود. جامعهی آماری این پژوهش، شامل 2250 نفر از کاربران عضو کتابخانه مرکزی بوده، نمونهگیری با روش تصادفی طبقهبندی انجام شد و حجم نمونه 328 نفر بود. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که سطح کیفیت خدمات ارائهشده در این کتابخانه در مؤلفههای اثر خدمت و کنترل اطلاعات بالاتر از حداقل انتظارات کاربران بوده ولی در مؤلفه کتابخانه بهعنوان یک مکان، نتوانسته حتی حداقل انتظارات کاربران را برآورده نماید. بر اساس این پژوهش مهمترین مؤلفهها از دیدگاه کاربران به ترتیب مؤلفه کنترل اطلاعات (07/60 درصد)، مؤلفه اثر خدمت (21/26 درصد) و مؤلفه کتابخانه بهعنوان یک مکان (72/13 درصد) بود. نتیجهگیری: پس از آزمون فرضیهها، مشخص شد در این کتابخانه بین سطوح "حداقل و حداکثر انتظارات" کاربران با "سطح دریافت خدمات"، در مؤلفههای لیبکوآل، تفاوت معناداری وجود دارد؛ همینطور در مؤلفههای لیبکوآل، بین دیدگاه دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، اعضای هیأت علمی و کارکنان کتابخانه مرکزی دانشگاه در سطوح "حداقل انتظارات"، "دریافت خدمات" و "حداکثر انتظارات"، تفاوت معناداری وجود دارد. در انتها با استفاده از یافتههای میدانی بهدستآمده و بهمنظور ارتقای سطح کیفیت خدمات در این کتابخانه دانشگاهی، راهکارها و پیشنهادهایی ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
"پیشینه پژوهش کاظم پور (١٣٨٥) در پژوهش خود با عنوان "ارزیـابی کیفیـت خـدمات کتابخانـه مرکـزی دانشگاه های فنی مهندسی دولتی شهر تهران (امیرکبیر، شریف و علم و صـنعت ) بـا اسـتفاده از مدل لیب کوآل "، بـه ارزیـابی کیفیـت خـدمات کتابخانـه هـای مـذکور از دیـد کـاربران پرداخـت ؛ روش ایـن پـژوهش پیمایشـی و ابـزار گـردآوری اطلاعـات ، پرسشـنامه اسـت .
شمس اژه ای (١٣٨٧) در پژوهشی که کتابخانه مرکزی دانشگاه شـهید چمـران را مـورد ارزیابی قرار داد، به این نتیجه رسید که کتابخانه مرکزی در دو مؤلفه اثر خدمت و کتابخانه به عنوان یک مکان ، منطبق بر حداقل انتظارات کاربران است و در مؤلفـه کنتـرل اطلاعـات ، آنچه کتابخانه عرضه میکند پائین تـر از حـداقل انتظـارات کـاربران بـوده و در ایـن مؤلفـه شکاف بیشتری وجود داشت .
تیموری (١٣٩١) در پژوهشی کتابخانه مرکـزی دانشـگاه علـوم پزشـکی کردسـتان را بـا استفاده از مدل لیب کوآل مورد ارزیابی قرار داد، یافته های ایـن پـژوهش نشـان داد کـه بـه ترتیب در ابعاد کنترل اطلاعات و اثر خـدمت ، بیشـترین شـکاف وجـود دارد؛ ولـی در بعـد کتابخانه به عنوان یک مکان ، سطح دریافت کـاربران نسـبت بـه سـایر ابعـاد، بسـیار بیشـتر از سطح حداقل انتظارات آن هاست .
همین طور در مؤلفه های لیب کوآل ، بین دیدگاه دانشـجویان کارشناسـی، کارشناسـی ارشد، دکتری، اعضای هیأت علمی و کارکنان کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و فرهنـگ در سـطح "حـداقل انتظـارات "، "سـطح دریافـت " خـدمات و "حـداکثر انتظـارات "، تفـاوت معنـاداری وجـود دارد (یافتـه ی ایـن فرضـیه بـا یافتـه پـژوهش هـای صـورت گرفتـه توسـط نجفقلینژاد و حسن زاده (١٣٨٨)، باباغیبی و فتاحی (١٣٨٧)، امیدی فر (١٣٨٧)، همسو بـوده است ."