چکیده:
چکیده این مقاله بر آن است تا ساخت خود زنانه در فیسبوک را مورد بررسی قرار دهد. برای نیل به این هدف، پروفایل فیسبوک 20 کاربر حرفهای را به روش تحلیل محتوی کیفی، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان میدهد که از میان دو رویکرد خوشبینانه و بدبینانه به حضور زنان در فیسبوک، رویکرد خوشبینانه تایید میشود. بدین معنا که زنان کاربر حرفهای در بخشهای مختلف پروفایل فیسبوکشان مانند پستهای روی وال، عکس پروفایل، تنظیمات خصوصی، اسم پروفایل، کامنتها، دوستان و گروهها، برخلاف کلیشههای جنسیتی رایج که زنان را احساساتی، مطیع، منفعل، وابسته و جذاب نشان میدهد، به شیوههای مختلف، خود را فعال، مستقل، قدرتمند و منتقد شرایط اجتماعی موجود، نشان داده-اند. بنابراین در فیسبوک، تاحدودی شاهد شکسته شدن مرزهای جنسیتی دوتایی هستیم.
In this paper, we have tried to investigate the construction process of the feminine self on Facebook. In this regard, using Qualitative Content Analysis method, we have checked out Facebook profiles of 20 professional users. The results indicate optimistic approach toward the presence of women on Facebook. In other words, while traditional gender stereotypes assume women to be emotional, obedient, passive, dependent, and attractive, female professional users have presented themselves as active, independent, powerful, and critical of existing social conditions in different parts of their Facebook profile such as posts on the wall, profile photos, privacy settings, profile names, comments, friends, and groups. So, to some extent we can see breaks in the boundaries of binary-gender on Facebook.
خلاصه ماشینی:
با توجه به آنچه گفتیم ، ملاحظه میشود که با اینکه فیس بوک رسانه ای جهانی است و در همه جای دنیا به صورت یک شکل و یکسان ارائه میشود اما نتایج پژوهش هایی که در نقاط مختلف جهان در مورد این رسانه ، انجام شده است با یکدیگر متفاوت است و به نظر میرسد مجادلات و مناقشات جدی در این حوزه وجود دارد.
در این جا هم مشاهده میشود که برخی ازکاربران از فیس بوک برای نمایش خودی که مطابق با هنجارهای جنسیتی مسلط نیست ، استفاده میکنند و برخلاف کلیشه های جنسیتی که زنان را مطیع و فرمانبردار میداند، شاهد مقاومت زنان در برابر هنجارهای مسلط زنانه هستیم .
در اینجا هم مشاهده میشود که این کاربران بر خلاف کلیشه های جنسیتی که بر اساس آن موی بلند معیار زیبایی برای زنان است (سیبک ،٢٠٠٧) رفتارکرده اند و خود را مطابق با معیارهای زیبایی رایج نشان نداده اند.
به طور کلی این نتایج ، نتایج پژوهش کارستنسن (٢٠٠٩)، دلیس (٢٠١٢) و دلونا (٢٠١١) را رد میکند که معتقدند زنان در فیس بوک بر جذابیت فیزیکی خود تأکید دارند و در عکس هایشان سعی میکنند خود را مطابق با هنجارهای رایج مد و زیبایی، هرچه زیباتر نشان دهند.
همچنین با توجه به آنچه دراین بخش گفته شد ملاحظه میشود که برخلاف کلیشه های جنسیتی رایج که زنان را افرادی منفعل و مطیع میدانند، کاربران زن حرفه ای در فیس بوک خود را افرادی فعال و آگاه به مسائل روز نشان میدهند، اتفاقات مهم جامعه و رویدادهای جهانی را دنبال میکنند و نسبت به آنها واکنش نشان میدهند.
“ Gender Patterns on Facebook: A Sociolinguistic Perspective” , International - Journal of Linguistics, Vol. 4, No. 3 Phillips, sarah.