چکیده:
در این پژوهش ساختار روایی انیمیشنها و بازیهای رایانهای معادل آنها به منظور شناخت چگونگی ارتباط این دو ساختار با یکدیگر، مورد مقایسه قرار گرفتهاند. در این تحقیق ترکیبی از نظریات کلود لوی-استروس و ولادیمیر پراپ به عنوان تکیهگاه نظری تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است. پیش از هر چیز با تکیه بر نظریه کلود لوی- استروس ساختارمندی روایتها پیش فرض قرار داده شده که بر اساس آن، ساختار روایتها، معناهای خاصی را برای حل نمادین تناقضات تولید میکنند. تحلیل همنشینی و مطالعه نحوه چینش عناصر درون ساختار روایت، با تکیه بر روایت شناسی پراپ صورت گرفت و تحلیل جانشینی به منظور تعیین چیستی معنای متن، با تکیه بر تقابلهای دوجزئی لوی-استروس، صورت گرفت. روششناسی تحقیق حاضر مبتنی بر مطالعه ساختارمند متن صورت گرفت که در این راستا، روشی که ولادیمیر پراپ در روایتشناسی به کار بسته است، راهنمای عمل قرار گرفته است. این تحقیق نشان میدهد که ساختار روایی بازیهای رایانهای با ایجاد تغییراتی در ساختار روایی انیمیشنها ، الگوی روایی آن را که مبتنی بر قضاوتی ارزشی است، به الگویی مبتنی بر وظایف ارزشی تغییر میدهد. بر این اساس شیوه و روشی برای زندگی در انیمیشنها مورد قضاوت ارزشی مثبت قرار گرفته و به عنوان راه حلی نمادین میان خوب و بد ارائه میگردد. این شیوه و روش در بازیهای رایانهای معادل آن انیمیشنها، به عنوان وظایفی ارزشی بر دوش بازیکن قرار میگیرند که عاملی برای ایجاد پایبندی به معنای روایت انیمیشنها است.
In this study we have compared narrative structure of Disney animations and their respective computer-games as their by-products. The purpose of this research is to identify how the meanings created by these two structures related to each other.
In this study, we used Vladimir Propp's and Lévi-Strauss's approaches. Based on Lévi-Strauss's views, narratives have a structure which creates special meanings to resolve conflicts symbolically. Vladimir Propp's narratology was used in performing a syntagmatic analysis and the study of the way Ingredients were combined in the narrative structure. Using Lévi-Strauss's binary oppositions we did a paradigmatic analysis in order to determine the meaning made by the narrative structures.
The methodology of this study is based on a structured study of the text which was done using Propp's method of narratology. The results show that the narrative structure of the animations which is based on value-based judgment changes to value-based responsibilities in the games. In the animations, a way of living is judged to be positive and a symbolic solution for the conflict between good and evil. In the respective video games, this way of living becomes the responsibility of the players. In fact the narrative structure of the games makes the players adhere to the values introduced in the animations.
خلاصه ماشینی:
دیدگاه لوی-استروس ، تکیه گاه مناسبی را برای مط العه این مسئله فراهم میآورد که ساختار روایت هر کدام از رسانه های مورد مط العه (انیمیشن و بازی رایانه ای) چه معنایی را تولید کرده و چه راه حل نمادینی ارائه میدهند و معانی تولید شده از سوی هرکدام در چه ارتباط ی با یکدیگر قرار دارند.
در ادامه ، تحلیل ساختاری متن مد نظ ر قرار گرفت که بر این اساس ، شیوه عمل که ولادیمیر پراپ برای روایت شناسی قصه های عامیانه (١٣۶٨) به کار برده است ، برای مط العه ساختار انیمیشن ها و بازیهای رایانه ای، مورد توجه قرار گرفت .
٣. اتحاد: در حالی که کارکرد « اتحاد و همکاری» در اواخر فیلم انیمیشن ها رخ میدهد، این کارکرد در بازیهای رایانه ای به عنوان یکی از ملزومات ادامه مسیر در ابتدای بازی مط رح میشود که بر اساس ، آن قهرمان بدون همکاری با دیگر شخصیت ها نمیتواند بازی را ادامه دهد.
عبور فاصله گیری بیگانگی همگرا هدف ثانویه بازگشت اتحاد تحول هدف ثانویه خواسته اولیه را یا حذف میکند یا معنی دوباره میکند قهرمان به جایی باز میگردد که قصد ترک آن را کرده بود قهرمان از تکروی به سمت کار گروهی میرود قهرمان با محیط بیگانه آشتی میکند همان ط ور که دیده میشود در تقابل انگیزه قهرمان و ضدقهرمان ، دو کارکرد متفاوت رخ میدهد.
بدین ترتیب آنچه در روایت بازیهای رایانه ای رخ میدهد، حذف ط رف اول از تقابل های دوجزئی انگیزه ها و کارکردها و قرار دادن ط رف دوم این تقابل های دوجزئی به عنوان وظ ایف بر دوش بازیکن است .