چکیده:
در اقتصاد مبتنی بر دانش، سازمانها دانش کارکنان را به عنوان منبعی در جهت خلق و افزایش ارزش سازمانی بهکار میگیرند و موفقیتشان به تواناییشان در مدیریت این منبع کمیاب بستگی دارد. یکی از قابلیتهای مهم سازمانی که میتواند به سازمانها در خلق و تسهیم دانش کمک کند و برای آنها در مقایسه با سازمانهای دیگر مزیت سازمانی پایدار ایجاد کند، وجود سرمایة اجتماعی است. هدف این مقاله بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی در بهبود تسهیم دانش در صنایع دارویی استان گیلان است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و جامعة آماری این تحقیق کارشناسان صنایع داروسازی استان گیلان میباشند که تعداد آنها 103 نفر است و از کل جامعه بررسی شد. در این تحقیق دو پرسشنامة استاندارد سرمایة اجتماعی و تسهیم دانش بهکار گرفته شده است. یافتههای پژوهش که از طریق آزمون رگرسیون به دست آمد، نشان داد سرمایة اجتماعی در افزایش تسهیم دانش نقش دارد. از سه بعد درنظرگرفتهشده برای سرمایة اجتماعی، بعد شناختی بیشترین نقش را در بهبود تسهیم دانش دارد و بعد از آن بعد رابطهای در بهبود تسهیم دانش نقش دارد، اما بعد ساختاری نسبت به دو بعد دیگر نقش بسزایی در بهبود تسهیم دانش ندارد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه بـه ارتباطـات بیان شده بین این بعد و تسهیم دانش ، فرضیۀ دوم پژوهش به این شرح بیان میشود: بعـد شـناختی سرمایۀ اجتماعی در تمایل به تسهیم دانش تأثیر دارد.
با توجه به ارتباطات یادشده بین ایـن بعـد و تسـهیم دانش ، فرضیۀ سوم پژوهش به این شرح بیان میشود: بعد رابطه ای سرمایۀ اجتماعی در تمایـل بـه تسهیم دانش تأثیر دارد.
مت عیسی و همکاران (٢٠١٠) در پژوهش خود با عنوان «ابعاد سرمایۀ اجتماعی بـرای تسـهیم دانش ضمنی» به این نتیجه رسیدند که ابعـاد سـرمایۀ اجتمـاعی بـر فراینـد تسـهیم دانـش ضـمنی تأثیرگذار است و بین آن ها رابطۀ معنادار وجود دارد.
البته در فرضیۀ اصلی از سه بعد درنظرگرفته شده برای سرمایۀ اجتماعی، متغیر بعد شناختی و بعد رابطه ای با هم توانسته اند ٢٧ درصد از تغییرات متغیر تسهیم دانش را پـیش بینـی کننـد و بعـد ساختاری در تحلیل گام به گام متغیرهای پیش بین ، سهمی در پیش بینی متغیـر مـلاک نداشـته اسـت .
043 آزمون فرضیۀ فرعی دوم : بعد شناختی سرمایۀ اجتماعی در تمایل به تسهیم دانش بین کارکنان شرکت های داروسازی گیلان تأثیر دارد.
٠٠١ آزمون فرضیۀ فرعی سوم : بعد رابطه ای سـرمایۀ اجتمـاعی در تمایـل بـه تسـهیم دانـش بـین کارکنان شرکت های داروسازی گیلان تأثیر دارد.
همچنین ، در تحلیل نتـایج مـیتـوان بیـان کـرد بعـد شناختی که بیان کنندة زبان و دیدگاه مشترک است ، مهم ترین عامـل تأثیرگـذار بـر افـزایش تسـهیم دانش افراد در شرکت ها است و نشان دهندة وجود تفاهم و زبان مشـترک و نظـامی از معـانی بـین کارکنان شرکت های داروسازی گیلان است که بهره برداری از دانش انتقال یافته را در این شرکت هـا با اطمینان بیشتری همراه کرده است ."