خلاصه ماشینی:
"با این حال در تدوین این بخش دو نکته قابل ملاحظه است : اول آنکه اگر اغلاط زیاد، عدم ذکر منبع و اطلاع نویسنده از تاریخ عثمانی به دلیل تحصیل در مدارس آن سرزمین را مبنایی برای این ادعا قرار دهیم که مؤلف تنها به نگارش بخشی از اطلاعات فراموش نشده اش در خصوص تاریخ عثمانی پرداخته است ــ که ضمن تحصیل در مدارس مختلف نظامی عثمانی فرا گرفته بوده و آنها را مرتبط با موضوع کتاب می دانسته است ــ آنگاه می توان پذیرفت که در مدارس نظامی شاو (١٣٧٠: ٤٢.
اختلاف گزارشها از مدت خدمت سربازی در عثمانی 1 (امری که تکرار آن در طول متن ، نشان از اهمیتش در نزد نویسنده دارد)، ارائة آمار از تجهیزات و منابع انسانی بدون ذکر تاریخ ، 2 بی دقتی فراوان در درج اعداد و محاسبات سادة ریاضی ، 3 تفاوتهای چشمگیر در آمار و ارقام دو نسخة موجود در کتابخانة ملی و کتابخانة آستان قدس ، 4 انعکاس نگرش نویسنده نسبت به ترکان در ضمن نگارش متن 5 و مؤلف در دو جای نسخه به مدت خدمت سربازی اشاره کرده اسـت امـا در دو گـزارش اختلافهایی وجود دارد.
شرح مفصل شیوة زندگی سربازان در سربازخانه ها و قوانین داخلی این اماکن (نسخة آستان ، گ ٣٦ـ٣٨) نظام آموزشی 2 و قوانین حاکم بر مکاتب نظامی عثمانی همچون عناوین درسی مقاطع مختلف آموزشی ، شیوة پوشش ، برنامة روزانه ، اوضاع مالی محصلین ، شیوة ارتقای آنان و اطلاعاتی دربارة مدرسان مؤلف در نگارش متن واژة پادشاه را برای سلاطین عثمانی به کار برده است (نک : گ ٣٨)، یا در بخشی دیگر از نسخه ، ترکیب دولت سلجوقیان را به کار برده است (نک : گ ١٩) و در واقع با واژه های امروزی و مصطلح در ایران متن خود را تألیف کرده است ."