چکیده:
هدف این مطالعه ، بررسی مؤلفه هایرفتارهای فرانقشیمبتنیبر آموزههایاسلامی در مؤسسات آموزش عالی با رویکردی سیستم نگر بوده است . بدین منظور جامعه پژوهش ، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در منطقه ١٣انتخاب شده است . بنابرماهیت تحقیق و دادههای مورد نیازبه عنوان ورودی تحلیل سیستمی، کارکنان معاونتهای فرهنگی واحدهای مختلف درون جامعه آماریبه عنوان گروه خبرهانتخابشدهاند. جمع آوریدادهها، باپرسشنامه محقق ساخته انجام پذیرفت که روایی و پایایی آن به ترتیب با روایی محتوایی و آزمون دوبارهموردبررسیقرار گرفته است . تجزیه و تحلیل داده ها با روش سیستم نگر دیماتل در قالب شناسایی و بررسی شدت تأثیرات متقابل مؤلفه هایرفتارهای فرانقشی کارکنان از طریق اعمال نظر گروه خبره به دست آمده است . یافته هادر قالب الگوی شدت اثر متقابل ، میانمؤلفه ها، نشاندهندة این است که مؤلفه «خردورزی» با بیشترین میزانبرایند شاخص اثرپذیری،و«جوانمردی» بیشترین میزانبرایند شاخص اثرگذاریبر سایرمؤلفه هارا داشته است . از نتایج پژوهش میتوان بر آشکار شدن تأثیرات تعاملی و علی بسیار قوی عوامل رفتارهای خوب شهروندی کارکنان پایبند به آموزه های دینی بویژه در قالب مؤلفه جوانمردی با رفتارهایی همچونایثار، شهامت ، فتوتبر سایرمؤلفه های فرانقشی اشاره کرد.
خلاصه ماشینی:
"جدول ١: رفتارهای فرانقشی مبتنی بر آموزههای اسلامی مؤلفه معرفها امانت داری رازداری، وفای به عهد، پاسداری از اموال سازمان، صداقت ، معتمد بودن کرامت متانت ، بزرگواری، عزت نفس ، تغافل (چشم پوشی نمودن)، سخاوت خیرخواهی همدردی،نوعدوستی، خدمتگزاری،امیدبخشی،مشکل گشایی سعه صدر بردباری، استقامت ، مدارا،خویشتن داری ، اغماض، قناعت مثبت اندیشی اعتماد، امیدواری،خوشبینی تعاون مشورت، هماهنگی، همکاری جوانمردی ایثار، شهامت ، فتوت خوشرفتاری مهرورزی، تواضع ،گشادهرویی عدالت انصاف، اعتدال، قسط خردورزی درایت ،آزاداندیشی،واقع بینی مسئولیت پذیری وجدان کاری، فرمان پذیری، انتقادپذیری، قاطعیت نظم آراستگی، انضباط اداری،برنامه ریزی،نکته سنجی (برگرفته از: رعنایی کرد شولی و همکاران، ١٣٩٢) پژوهشگران در این پژوهش با بهره گیری از دستاوردهای مطالعۀ رعناییکردشولی و همکاران (١٣٩٢) به شرح جدول ١، تلاش در بررسی ارتباطات درونی میان رفتارهای فرانقشی مبتنی بر آموزه های اسلامی بر پایه نگرش سیستمی داشته اند تا از این طریق ، الگوی سیستمی ارتباطات درونی و شدت روابط نفوذ و اثر هرکدام از مؤلفه هاتحت بررسی بر همدیگر را شناسایی، و از لحاظ شدت نفوذگذاری و نفوذپذیری بررسی کنند.
بر همین اساس ، سؤالات اصلی این پژوهش به شرح ذیل ارائه میشود: ١ـ دیاگراف شدت روابط تعاملی میان مؤلفه های رفتارهای فرانقشی مبتنی بر آموزههای اسلامی چگونه است ؟ ٢ ـمؤلفه هاینفوذگذار مطلق و نفوذپذیرمطلق رفتارهایفرانقشیمبتنیبر آموزههایاسلامی کدام است ؟ ٣ ـشدت روابط غیرمستقیم میانهر زوج مرتب ازمؤلفه هایتحت مطالعه ، چه میزان است ؟ ادبیات پژوهش امروزه، یکی ازچالشهای اساسی مدیریت ، چگونگی جلب رفتارهای فرانقشی کارکنان در قالب رفتارهای شهروندی سازمانی (زارعیمتین ، الوانی، جندقی، واحمدی ، ٢٠١٠) و توسعه و هدایت آنها در راستایارتقایعملکرد سازمانیاست (قلیپور، ١٣٩٠)."