چکیده:
زمینه و هدف : تحقق هدف های سازمانی در گرو انگیزش مناسب نیروی انسانی و رابطه ای است که مدیران با کارکنان برقرار می کنند. کیفیت این رابطه به ایفای نقش رهبری مدیر وابسته است که به فرآیند نفوذ در رفتار دیگران معنی و تعریف می شود. در تطور تاریخی حداقل سه گونه نظریه رهبری قابل استنباط است که در گونه مبتنی بر خادمیت ، سه سازه ی احترام رهبر به پیرو، تعهد پیرو به رهبر، خودباوری و رشد پیرو، رابطه مذکور را تبیین می کنند. تلاقی این مفاهیم به معنی تحقق همسوسازی هدف های سازمانی با هدف های کارکنان در راستای رشد و توسعه همه جانبه و مستمر قرار می گیرد. این مفهوم ناظر بر مفاهیم مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) می باشد که اساس مدل های تعالی و مدل EFQM که در این تحقیق استفاده شده است را تشکیل می دهد. روش : روش تحقیق از نوع کمی و کاربردی است که به روش پیمایشی – توصیفی در جامعه آماری مدیران و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین با حجم نمونه ای به تعداد ٢٥٧ نفر با استفاده از پرسشنامه طیف ٧ درجه ای لیکرت با پایایی ٠.٨٩ انجام شده است . برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل عاملی تأییدی ، رگرسیون چندگانه و... و نرم افزارهای SPSS و lisrel استفاده شده است . یافته ها: آزمون فرض اصلی و فرضیه های تحقیق که طی جداول مربوطه ارائه شده ، حاکی از تأیید تأثیر رابطه رهبر– پیرو بر تعالی سازمانی دانشگاه علوم انتظامی است . محاسبه ضریب رگرسیون چندگانه برابر با ٠.٣١= R در سطح معنی داری ٠.٠٠ =α به دست آمده که کوچکتر از سطح معنی داری موردنظر ما ٠.٥٠ =α بوده است ، بنابراین الگوی نظری تحقیق تأیید شده است . همچنین در مقایسه میزان تأثیر سازه های رابطه رهبر – پیرو بر تعالی سازمانی دانشگاه مشاهده شد که سازه خودباوری و رشد پیرو با کسب بالاترین ضریب استاندارد (بتا) با میزان ٠.٣١٢ از شدت تأثیرگذاری بالاتری برخوردار است . نتیجه گیری : نتایج به دست آمده نشان می دهد که الگوی رابطه رهبر – پیرو و تعالی سازمانی دانشگاه علوم انتظامی می تواند به ارتقاء سطح خودباوری و رشد کارکنان و افزایش اعتماد به نفس آنان کمک کند و الگوی مدیریتی مناسبی در تلفیق و همسوسازی هدف های سازمانی با هدف های فردی برای توسعه و تعالی سازمانی باشد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین از آنجا که موفقیت سازمانی در گرو تحقق اهداف و اثربخشی رهبری در گروی کیفیت رابطه و مبتنی بر رشد و توسعه کارکنان قرار می گیرد، مسئله و سوال اصلی که این تحقیق برای پاسخ آن به انجام رسیده است به این شکل قابل طرح است که ؛ آیا رابطه رهبر– پیرو بر تعالی سازمانی دانشگاه علوم انتظامی امین تأثیر دارد؟ و در صورت مثبت بودن ، میزان آن چقدر است ؟ ابعاد و شاخص های آن کدام است ؟ اهمیت و ضرورت انجام این تحقیق به این دلیل است که دانشگاه علوم انتظامی امین به winston عنوان مرکز آموزش و تربیت جوانانی که در کسوت افسران پلیس برای خدمت به امنیت جامعه ، مدیریت خواهند کرد، اولین الگوی مدیریتی را که مشاهده می کنند (و طبعا ماندگارترین نیز است ) مبتنی بر تعالی و رابطه ی سازنده با کارکنان در مدیریت دانشگاه باشد تا بیاموزند، حمیت خویش را بر رابطه ای سازنده برای رشد، توسعه و تعالی انسان و سازمان قرار دهند.
یافته ها برای پاسخ به سئوالات تحقیق در الگوی رابطه رهبر- پیرو و تعالی سازمانی دانشگاه علوم انتظامی امین از شیوه های آماری ؛ رگرسیون چندگانه ، تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری در نرم افزار لیزرل استفاده شد که نتایج به دست آمده در جداول مربوطه نشان داده می شود."