چکیده:
با توجه به اهمیت تصادف های جاده ای در موضوع پدافنـد غیرعامـل ، ایـن پـژوهش بـه بررسـی و شناسـایی بحرانـی بـودن تصـادف هـای جـاده ای اسـتان فـارس بـر اسـاس ارزش دوره عمـر آنهـا و مـدل آر.اف .ام می پردازد.برای پیاده سازی روش پیشـنهادی ابتـدا داده هـای مربـوط بـه تصـادف هـای جـاده ای شـامل سـن ، جنسیت ، ارزش خودرو، استفاده خودرو و سـابقه راننـدگی و مقـادیر شـاخص هـای مـدل آر.اف .ام شـامل آخرین فاصله تصادف ، تعداد دفعات تصادف و خسارت مالی یا هزینه تصادف جمع آوری و پیش پردازش شد. سپس با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی این سه شاخص وزن دهی شدند، در ادامه تعـداد خوشـه اولیه با استفاده از الگوریتم دومرحله ای تعیین و سپس تصادف ها با استفاده از روش کا-میانگین بخش بندی شدند؛ در مرحله بعد هرم ارزش دوره عمر برای شناسایی تصادف های کلیدی و بحرانی رسم شد. نتایج این تحقیق نشان داد که از بین سه شاخص مـدل آر.اف .ام ، شـاخص تعـداد تصـادف دارای بیشـترین اهمیـت و شاخص فاصله آخرین تصادف دارای کمترین اهمیت در تعیین بحرانی بودن تصادف های جاده ای بوده و بر این اساس تصادف های جاده ای به چهار خوشـه تقسـیم شـدند. طبـق هـرم ارزش دوره عمـر، بحرانـی تـرین تصادف ها در خوشه دوم قرار گرفته اند کـه تقریبـا نیمـی از تصـادف هـای جـاده ای را تشـکیل مـی دهنـد و شاخص های مدل آر.اف .ام برای آنها بیشتر از حد متوسط است .
خلاصه ماشینی:
"بـه ایـن ترتیـب در ایـن پژوهش با استفاده از روش های داده کاوی و تصمیم گیری چندمعیاره 2 به بخش بندی تصادفات جاده ای در شرایط پدافند غیرعامل بر مبنای ارزش دوره عمـر آنهـا و مـدل آر.
از مزایـای داده کـاوی می توان صرفه جویی در وقت و هزینه ، درک دانش هایی که قبلا تحلیل آنها میسـر نبـود، ارائـه Kantardzic بررسی وضعیت بحرانی بودن تصادف های جاده ای در شرایط پدافند غیرعامل راه حل جدید و پاسخ گویی به برخی مسائل که قبلا به خوبی تفسیر نمی شدند و استفاده بهینـهاز داده ها را نام برد (ریجلسکی و همکاران ، ٢٠٠٢).
الگوریتم کا-میانگین یک الگـوریتم تکرارشـونده اسـت کـه بـا یـک Two Step Method بررسی وضعیت بحرانی بودن تصادف های جاده ای در شرایط پدافند غیرعامل بخش بندی تصادفی اولیه آغاز می شود و جابه جا کردن داده ها میان خوشه ها را ادامه می دهد تـا مجموع مربعات خطاهای درون خوشه ها کمینه شود (پاپامیکائیل و پاپامیکائیـل ، ٢٠٠٧).
---------------------------------------------------------------------------------------- Modeler بررسی وضعیت بحرانی بودن تصادف های جاده ای در شرایط پدافند غیرعامل جدول ٣: ویژگی خوشه ها خوشه ها اول دوم سوم چهارم فراوانی ٧٧٦٥ نفر ١٧٢٥٤ نفر ٢٦٨٢ نفر ٥٢١٠ نفر درصد فراوانی ٢٤ درصد ٥٢ درصد ٨ درصد ١٦ درصد میانگین سنی (سال ) 20 33 59 41 جنسیت (درصد) 29 52 71 48 استفاده خودرو (درصد) 100 100 0 0 0 0 0 0 سابقه رانندگی (سال ) 1."