چکیده:
شبکه حمل ونقل می تواند تحت تأثیر یک سری عوامل خارجی یا داخلی دچار افت عملکرد و ناپایداری جریان ترافیک شود. ارائه پارامترهای مؤثر و راه حلی جهت بهبود وضع شبکه و ارتقای وضع کیفی وکمی کمان های شبکه درحالات ذکرشده ،امری چاره سازاست .دراین مقاله یک شبکه حمل ونقل فرضی درشرایط بحران موردتحلیل قرارمیگیرد؛این شبکه فرضی متشکل از٥٢ گره و٤٠ کمان می باشد. برای این شبکه در شرایط بحران ، شاخصی ارائه می شود که مشخص میکند با توجه به جمعیت تحت پوشش به ط ور متوسط به چه تعدادی از افراد آسیب دیده می توان امدادرسانی کرد. این شاخص با استفاده ازشبیه سازی مونت کارلووالگوریتم دایکاستراموردتحلیل قرارمیگیردودرهرمرحله ازتحلیل ،تعدادی از کمان های شبکه به صورت تصادفی ، قطع فرض می شوند. حال اگر در این مرحله ، همه کمان های مسیر وصل باشند؛ مسیر، وصل و در غیراین صورت ، قطع خواهد بود. برای هر کمان دو نوع ضریب اهمیت محاسبه می شود که نشان دهندة اهمیت آن نسبت به سایر کمان ها خواهد بود. در پایان هم با توجه به هرکدام از ضرایب اهمیت کمان ها، بهترین مسیرها برای اتصال مراکز امدادرسانی به نواحی آسیب دیده تعیین می شود تا پس از بروز بحران مشخص باشد که کدام مسیرها را باید بیشتر موردتوجه قرار داد و مثلا چنانچه نیاز به به کارگیری نیروهای انتظامی برای باز نگه داشتن مسیرها شد، اولویت با این مسیرها باشد.پس ازانتخاب مسیرهاباتوجه به هرکدام ازانواع ضرایب اهمیت ،میزان تغییردرشاخص دسترسی پیشنهادی محاسبه گردیده و از میان دو نوع ضریب اهمیت ، یکی به عنوان ضریب اهمیت برتر انتخاب می شود و در تعیین مسیرهای امدادرسانی به کار خواهد رفت .
خلاصه ماشینی:
"در ادامه با استفاده از شاخص تعریف شده ، برای هر کمان دو نوع ضریب اهمیت محاسبه می شود که نشان دهنده اهمیت آن نسبت به سایر کمان ها خواهد بود؛ سپس با توجه به هرکدام از ضرایب اهمیت کمان ها،بهترین مسیرهابرای اتصال مراکزامدادرسانی به نواحی آسیب دیده مشخص می شود.
برای بررسی سنجش مسیرهای انتخاب شده درچندحالت شبیه سازی صورت گرفته تامسیرهای فصلنامه مطالعات پژوهشی سال چهارم -شماره ١٤ منتخب شناسایی شوندتابدین ترتیب درزمان بحران بتوان مسیرمناسب راشناسایی کرد پاییز١٣٩٤ شبیه سازی مونت کارلو روشی است که در آن از فنون آمار و احتمالات استفاده می شود.
- محاسبه جمعیت احتمالی تحت پوشش امدادرسانی در هر مرحله از شبیه سازی مونت کارلو: برای این کار در صورت وجود اتصال بین ناحیه آسیب دیده j با حداقل یکی از مراکز امدادرسانی ، جمعیت آن ناحیه تحت پوشش خواهد بود.
جمعیت تحت پوشش امدادرسانی برای ٤٠ مرحله اول شبیه سازی مونت کارلو تعیین تعدادکوتاه ترین مسیرهاوتعدادمراحل شبیه سازی )آنالیزحساسیت ( لازم به ذکر است که برای تعیین شاخص دسترسی باید ابتدا تعداد کوتاه ترین مسیرها و همچنین فصلنامه مطالعات پژوهشی سال چهارم -شماره ١٤ تعداد مراحل شبیه سازی مونت کارلو تعیین شود.
بدین منظور و برای تعیین مقدار مناسب جهت پاییز١٣٩٤ k )تعداد کوتاه ترین مسیرها از هر مبدأ به هر مقصد( و N )تعداد مراحل شبیه سازی مونت کارلو(، حساسیت شاخص دسترسی نسبت به این دوپارامتربررسی می شود."