چکیده:
مخاط ره به کنش هایی اط لاق می شود که در لحظات سرنوشت ساز گرفته می شود. مخاط ره تحت تأثیر عوامل و متغیرهای گوناگون فردی و اجتماعی است . این مقاله با الهام از الگوی نظری آلریش بک وآنتونی گیدنز،عوامل اجتماعی مؤثربرمخاط رات رانندگی راموردشناسایی قرارمی دهد.ازنظر گیدنز، مخاط ره ، پیامد ناخواسته کنش افراد است که در شرایط آگاهی صورت میگیرد؛ درحالیکه بک معتقد است مخاط ره در بستر ناآگاهی ها پدید می آید و عوامل مؤثر بر آن جهانی شدن و فردی شدن است . روش تحقیق ، پیمایشی است و جامعه آماری موردمطالعه ، رانندگان شهر تهران می باشند و نمونه ای ٣٣٠ نفری با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونه گیری ط بقه ای انتخاب شد و اط لاعات حاصله با استفاده از تکمیل پرسشنامه گردآوری شده است . نتایج حاصله نشان می دهد که میانگین احتمال مواجهه با مخاط رات رانندگی در بین پاسخگویان در حد پایینی است . نتایج این پژوهش به ط ورکلی تأییدی بر رابطه معنادار مخاط رات رانندگی با فردی شدن و رابطه معکوس و ضعیف مخاط ره با جهانی شدن در بعد اعتماد به کارشناسان و عدم رابطه مخاط رات رانندگی با جهانی شدن در بعد استفاده از ابزارهای اط لاعاتی و ارتباط ی است . نتایج حاکی از آن است که جهانی شدن نیز با فردی شدن رابطه معناداری دارد. تفاوت میانگین معناداری بین گروه ها با سطح تحصیلات متفاوت و وضعیت تأهل متفاوت در مواجهه با مخاط رات رانندگی مشاهده نشد. درعین حال بین مخاط رات رانندگی و سن افراد، رابطه ضعیف و معکوسی دیده شد.
خلاصه ماشینی:
"هنگام مواجه شدن افرادبا هریک از مخاط ره ها، این سؤال مطرح می شود که چه کسی مقصر است ؟ بنابراین افراد باید نسبت به عمل خود پاسخگو باشند و مورد سرزنش قرار خواهند گرفت .
در این دوره گذار، تولید ثروت در مدرنیته اولیه ، ملازم مخاط رات است که در مدرنیته متأخر مشهود میگردد؛ بنابراین مشکل اساسی جوامع ، تولید و توزیع - Ulrich Beck - Risk Society - Unintended Consequences - Anthony Giddens - Globalization - Individualization فصلنامه مطالعات پژوهشی سال چهارم -شماره ١٤ کالاهایی مانند ثروت و اشتغال در وضعیت های کمیاب نیست ، بلکه ممانعت یا به حداقل رساندن پاییز١٣٩٤ زیان ها،یابه عبارت دیگرمخاط رات است .
این مخاط ره هابه جای آنکه درتجربیات روزمره وجود داشته باشند،دردانش علمی جای گرفته اند )رفعت جاه ،١٣٨٩(؛به عنوان نمونه ،برخی از پاسخگویان از فناوری های روز صنعت اتومبیل و کارایی سیستم های جدید که در کاهش مخاط رات نقش دارد، ناآگاه بودند و درک چندانی از سیستم های جدید نداشتند؛ در چنین شرایطی اعتماد به کارشناسان کارگشااست .
نتایج تحقیق ما در رابطه با مسئولیت فردی در ایجاد مخاط ره قابل اعتنا بود؛ پاسخگویان دیگران را در ایجاد مخاط ره های رانندگی مقصر می دانستند؛ اما نقش خود را در ایجاد مخاط ره کم رنگ قلمداد میکردند؛ بنابراین هنوز در جامعه ما افراد مسئولیت اعمال خود را برعهده نمیگیرند و برای گریز از سرزنش ، عوامل بیرونی را مقصر پدیدآمدن مخاط رات می دانند."