چکیده:
پارهای از دانشآموزان با وجود تلاش و پشتکار زیاد در مطالعه، در آزمونهای تستی و تشریحی نتایج خوبی نمیگیرند. یکی از عوامل تاثیرگذار در این مسئله، عدم استفاده آنها از روشهای صحیح مطالعه و یادگیری است. بررسی روش مطالعه این گروه از دانشآموزان نشان میدهد که بسیاری از آنها مطالب را با تکرارکردن، حفظ میکنند و به حافظه میسپارند اما در زمان بازیابی اطلاعات از حافظه، سرنخهای لازم را در اختیار ندارند. بنابراین آیا واقعا باید دهها بار درس را تکرار نمود؟ مطمئنا اگر چنین باشد، مطالعه کاری سخت و طاقت فرساست، اما واقعیت چیز دیگری است. مغز از دو نیمکره راست و چپ تشکیل شده است. یادگیری علوم، ریاضیات، خواندن و نوشتن با استفاده از ویژگیهای نیمکره چپ صورت میگیرد. اما تصور و تجسم، تخیل و رویا، تشخیص اشکال و شناخت رنگها به وسیله نیمکره راست انجام میشود،که حاصل آن خلاقیت و تفکر است. در شرایط عادی، در هنگام فراگیری، نیمکره چپ فعال میشود، اما نیمکره راست زمانی به میدان وارد خواهد شد که یکی از ویژگیهای مربوط به این نیمکره، در هنگام یادگیری مورد نیاز واقع شود تا به تحریک نیمکره راست منجر شود. یادگیری با بهرهگیری از نیمکره راست در کنار نیمکره چپ، توان یادگیری را
خلاصه ماشینی:
"تهران: ناشر انجمن قلم ایران یادگیری خلاق یادگیری؛ با استفاده از نیمکره راست مغز تفکر با کیفیت ارتباط دارد و ارزش و میزان یادگیری در این حالت به صورت تصاعدی افزایش مییابد یادگیری با بهرهگیری از نیمکرۀ راست در کنار نیمکره چپ، توان یادگیری را به چندین برابر افزایش میدهد، زیرا که نیمکره راست با خلاقیت، تفکر وکیفیت ارتباط دارد و ارزش و میزان یادگیری در این حالت به صورت تصاعدی افزایش مییابد مقایسۀ میزان بازدهی شیوههای معمول مطالعه و یادگیری خلاق یادگیری خلاق شیوههای عادی همۀ پژوهشگران بر این نکته توافق دارند که بیشترین بازدهی در مطالعه بر مبنای یادداشتبرداری حاصل میشود و شیوۀ برتر مطالعه شیوهای است که مبتنی بر یادداشتبرداری به شکل شبکهای باشد مقایسۀ میزان یادگیری در شش روش مطالعه طرح مجموعهای توخالی دستگاه گردش خون ۱ ماهیچه قلب (تلمبۀ خون) بسیار قوی رگها سرخرگ خون را از قلب خارج میکند."