چکیده:
جامعه امروزی در روند حرکت خود در بسیاری از زمینهها از جمله در زمینه آموزشوپرورش با مسائل متعددی روبهروست. آموزشوپرورش نهادی است که پایههای جامعه را پیریزی میکند. سرمایهگذاری در آموزشوپرورش فرایندی درازمدت است و با سایر نهادهای اجتماعی نیز ارتباط متقابل دارد. یکی از مسائلی که آموزشوپرورش با آن روبهرو است کاهش انگیزه یا علاقه به تحصیل در دانشآموزان است. این بیانگیزگی گذشته از افت تحصیلی و اتلاف منابع مادی، منجر به ناامیدی و دلسردی دانشآموزان میشود و زمینه را برای ایجاد مشکلات روحی در آنان و انحرافات اجتماعی فراهم میسازد (امیریراد، ۱۳۸۷، ص ۴). در بیشتر موارد مشکل نوجوانان در فهم مطالب آموختنی نیست بلکه در بیانگیزه بودن آنها نسبت به تحصیل است و این خود مانع یادگیری آنها میشود. داشتن انگیزه مناسب دانشآموزان را برای انجام رفتاری که مورد نظر مربی است آماده مینماید و برعکس نداشتن انگیزه احتمال وقوع رفتارهای مورد انتظار را در آنها کاهش میدهد تا آنجا که باعث حذف موقت و حتی دائم آن رفتارها خواهد شد.در مدارس امروز، تلاش برای برقراری ارتباط با دانشآموزانی که علاقه به یادگیری را از دست دادهاند یا با ناکامیهایی روبهرو شده است که ناشی از کمبود وقت، زیادی عده دانشآموزان دارای نیازهای هیجانی و یادگیری و سایر موقعیتهای ایجادکننده فشار روانی است. این مقاله میتواند مبنایی را در اختیارتان قرار دهد که ممکن است باعث تغییر شود
خلاصه ماشینی:
"داشتن انگیزه مناسب دانشآموزان را برای انجام رفتاری که مورد نظر مربی است آماده مینماید و برعکس نداشتن انگیزه احتمال وقوع رفتارهای مورد انتظار را در آنها کاهش میدهد تا آنجا که باعث حذف موقت و حتی دائم آن رفتارها خواهد شد.
کلیدواژهها: انگیزه تحصیلی، کیفیت آموزشی، افت تحصیلی، محیط آموزشی، انگیزش افزایش انگیزش و انگیزۀ تحصیلی در دانشآموزان انگیزش۱ چرا از خود رفتاری را نشان میدهیم؟ مثلا چرا به دنبال غذا، آب، شهرت، کسب قدرت، پذیرش اجتماعی و جمعآوری مال میرویم؟ چرا در اغلب اوقات فعال هستیم و لحظهای نیز نمیتوانیم آرام باشیم؟ به قول اقبال لاهوری، چرا«ما زنده به آنیم که آرام نگیریم» و قول شهریار، چرا «پای عاشق نتوان بست به افسون و فسانه» و بسیاری چراهای دیگر.
فرق سوم اینکه هر تحریکی معمولا در اثر محرک معینی بهوجود میآید، مثلا گذاشتن غذا در دهان موجب ترشح بزاق میشود، اما یک انگیزش معین ممکن است انگیزههای مختلفی داشته باشد.
در وهلۀ اول به نظر میرسد که انگیزه تحصیلی یک امر فردی است و هر دانشآموزی با توجه به شخصیت خود و تمایلات و خصوصیاتش، دارای برخی انگیزهها میباشد، در حالی که واقعیت این است که انگیزۀ تحصیلی تنها یک مسئله فردی نیست که صرفا از بعد روانشناختی قابل مطالعه باشد.
انگیزه تحصیلی و راهکارهای افزایش انگیزش در دانشآموزان رضا گودرزی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی انگیزه یک عامل درونی است که انسان یا، به طور کلی موجود زنده را به حرکت در میآورد و انگیزش حالتی است که در اثر دخالت انگیزه به موجود زنده دست میدهد نظریههای انگیزۀ معاصر انگیزه را ظرفیتی طبیعی میدانند که در همه دانشآموزان بهطور بالقوه وجود دارد."