چکیده:
هدف پژوهش حاضر، اولویت بندی کارکردهای تحصیلات دانش اگهی براساس ترکی یب از نظریه ی تط ق یب علت - پیامد و نظریه ی ک ش ن اجت امعی پارسونز است . روش تحقیق پیمایشی و در پرسش انمه ی محقق ساخته ، مقیاس برش قطبین به کار گرفته شده است . در این روش ، از ٤٧١ جوان شهر گناباد خواسته شده است تا براساس محرک "فارغ التحصیل دانش اگه " به کارکردهای تحصیلات دانش اگهی نمره دهند. پاسخ وگیان کارکردهای تحصیلات دانش اگهی را "در حد م وتسط " ارزیابی کرده اند. کارکرد اجت امعی (کسب منزلت و موقعیت های بهرت اجت امعی)، فرهن یگ (کسب دانش و داشتن ذهن باز و خلاق )، سیاسی (قدرت فردی و سازمانی) و اقت اصدی (فرصت شغ یل مناسب ، درآمد کافی و کارایی در جامعه ) به ترتیب ، در اولویت کارکردهای تحصیلات دانش اگهی از دید این جوانان قرار دارند. جنسیت ، سن ، مق ع ط تحصیلی (دانش آموز، دانش وج و فارغ التحصیل )، وضعیت تأهل ، وضعیت اشت اغل و علاقه برای ورود به دانش اگه ، بر میزان کارکردهای تحصیلات دانش اگهی از م رظن جوانان مؤثر است و عوامل فوق در رگرسیون رتبه ای، در م ع ومج ، حدود ١٣ درصد تغییرهای متغیر وابسه ت را تبیین می کن د.
خلاصه ماشینی:
"ب انبراین سؤالات پژوهش عبارتند از: - کارکردهای تحصیلات دانش اگهی در ابعاد مخ ف لت اقت اصدی، سیاسی، اجت امعی و فرهن یگ از م رظن پاسخگویان در میان جامعه ی آماری و به صورت ت یلیصف در م این افراد مورد م اطلعه چگونه است ؟ - رتبه بندی پاسخگویان از میزان کارکردهای تحصیلات دانش اگهی در ابعاد مخ ف لت اقت اصدی، سیاسی، اجت امعی و فرهن یگ چگونه است ؟ - آیا کارکردهای تحصیلات دانش اگهی از نظر سه دسته ی جامعه ی آماری (دانش آموزان ، دانش وجیان و فارغ الت یصح لان ) م افت وت است ؟ - آیا کارکردهای تحصیلات دانش اگهی از ن رظ پاسخ وگیان (براساس م ریغت های زمینه ای مثل ج س ن ، سن ، وضعیت تأهل ، پایگاه خانوادگی، وضعیت در خانواده ، وضعیت اشت اغل ، رشته ی ت یلیصح فرد پاسخ وگ و علاقه به ورود به دانش اگه و ن ع و دانش اگه ) م افت وت است ؟ چارچوب مفهومی پژوهش شارون و نل وسن (١٣٧ :٢٠٠٢ ,Nelson &Sharon ) نقش کارکردی نگرش را در دسته ای از تئوری های توصیف کرده اند که بر انگ زیه ها یا کارکردهایی توجه دارند که Parsons نگرش ها آنها را برای فرد به خدمت می گ ریند.
بررسی های دقیق تر نشان می دهد که زنان به تمامی کارکردهای اقت اصدی، سیاسی، اجت امعی و فرهن یگ تحصیلات دانش اگهی نمره ی بی رتش ی دادند و این تفاوت با مردان به ل احظ آماری مع اندار است ."