چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی میزان انطباق استاندارد چکیده نویسی (214 ISO) در چکیدههای فارسی پایاننامههای دورهی کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات خوزستان در سالهای 1390-1386 صورت گرفت. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی– تحلیلی و از نوع کاربردی است. در مجموع 3469 پایان نامه به منزلهی جامعهی آماریانتخاب شد. جهت تهیهی استانداردهای مورد نیاز و بررسی میزان انطباق آنها با استاندارد چکیدهنویسی، متن اصلی استاندارد بینالمللی ISO در چکیده نویسی و متن ترجمهی فارسی این استاندارد مورد بررسی قرار گرفت. داده های جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس نسخه 21 تجزیه و تحلیل شد و با کمک فراوانی، درصد و شاخص های 2χ به شرح یافتههای پژوهش اقدام گردید. یافتهها: بیشترین سهم رعایت عناصر در چکیده نویسی، متعلق به عنصر جایگاه با سهم (3469) یا (100 درصد) و سپس مولفه اصطلاحشناسی و روششناسی بوده و در آخرین رتبه مواد غیر متنی است. در زمینه بیان رتبه مورد دستیابی هر رشته تحصیلی از مجموع امتیازات، در اولویتهای نخست، رشتههای زبان انگلیسی، کتابداری و مشاوره و در بدترین موارد رشته های آبیاری و علوم سیاسی است. نتیجه گیری: اهم نتایج نشان داد که بهطور متناوب و نه یکسان، از تمامی عناصر استاندارد 214 در نگارش چکیدههای این دانشگاه یا رشتههای موجود در آن بهرهگیری شده است که نتایج حاصل از آزمون تی تست فرضیه نیز موجب تائید آن گردید، و معلوم شد بیش از نیمی از چکیده پایاننامههای کارشناسی ارشد این دانشگاه با استاندارد 214 مطابقت دارند.
Purpose: The present research aimed at comparing the formats of abstracts among social sciences students at the MA level with other fields of studies regarding their appraisal based on the standards of ISO 214 between 2007 and 2011.
Methodology: The study design was based on ex-post facto research and the data was collected through library search. Data included 3469 abstracts collection among the MA theses of the graduated students of Social Sciences، Politics، Knowledge and Information Science، Counseling، English language teaching، and Irrigation. The research instrument was a checklist developed by ISO 214 to check the criteria used to evaluate the appropriate formats of the abstracts at the MA level. This checklist was used to compare the MA abstract formats with those of standard abstracts written based on ISO 214.Analysis of the data was conducted through SPSS 17.
Findings: The Chi-square analysis indicated that 50% of the abstracts carried out ISO 214 standards and the rest prepared inappropriately concerned with their styles of writing، spelling، meaning and coherence. In terms of ranking the abstracts concerning their appropriateness، Knowledge and Information Science، Counseling and English language teaching MA abstracts were better than those of Social Sciences، Politics، and Irrigation majors.
Conclusion: The research may be useful for MA students and the supervisors since they need to follow ISO 214 to write their abstracts with clarity and effectiveness.