چکیده:
کدهای اخلاقی و رفتاری در آموزش شامل ارزشها و اهداف حرفه ای هستند که دستورالعمل هایی را برای مربیان در رابطه با عملکردشان ارائه میدهد. آموزش آنلاین نیز گونه خاصی از رویکردهای آموزشی بوده ، ریشه در ارتباطات مبتنی بر کامپیوتر دارد. از آن جایی که این نوع آموزش به صورت تشکیل کلاس های مجازی و از طریق شبکه اینترنتی صورت میگیرد، چالشهای اخلاقی خاص خود را داشته ، نیازمند ارائه کدهای اخلاقی در رابطه با عملکرد سیستم آموزشی، مربیان ، کارمندان و دانشجویان است . به طور خلاصه کدهای اخلاقی در آموزش آنلاین شامل : قابلیت دسترسی یکسان به اینترنت ، بر خورداری از صداقت دانشگاهی، الزام به حفظ حریم خصوصی و محرمانه ماندن اطلاعات افراد، الزام به اجتناب از تقلب در جستجوی آکادمیک ، الزام به رعایت کپی رایت و استفاده منصفانه از منابع و الزام به اجتناب از تخلفات اخلاقی هستند. هدف از مقاله حاضر، توضیح درباره این کدهای اخلاقی در آموزش آنلاین است .
خلاصه ماشینی:
به طور خلاصه کدهای اخلاقی در آموزش آنلاین شامل : قابلیت دسترسی یکسان به اینترنت ، بر خورداری از صداقت دانشگاهی، الزام به حفظ حریم خصوصی و محرمانه ماندن اطلاعات افراد، الزام به اجتناب از تقلب در جستجوی آکادمیک ، الزام به رعایت کپی رایت و استفاده منصفانه از منابع و الزام به اجتناب از تخلفات اخلاقی هستند.
مربیان یا طراحان دوره به عنوان هماهنگ کننده بحث ها باید حساس بوده ، در رابطه با درگیر کردن یادگیرندگان در محیط الکترونیک از خود خلاقیت به خرج دهند و از استراتژیها و فعالیت های متنوع برای سبک های یادگیری مختلف استفاده کنند(توپراک و همکاران ، ٢٠٠٧م .
٤- قرار دادن آموزش اخلاق در هسته برنامه درسی و/ یا حوزه خاصی در برنامه های اخذ مجوز حرفه ای ٥- گنجاندن صداقت دانشگاهی در طراحی برنامه آشناسازی دانشجویان تازه وارد به دوره آموزشی ٦- تشویق اعضای هیأت علمی به گزارش هر گونه شک به نقض قوانین و اقدام در قبال آن ٧- محافظت از درگاه ورود (login) و کلمه عبور دانشجویان برای دسترسی به دوره آنلاین و منابع مرتبط ، بحث ها، تکالیف و ارزشیابی ها صداقت آکادمیک / سیاست صداقت آکادمیک در درون محیط یادگیری آنلاین باید در شروع دوره توضیح داده شود و در رابطه با آن بحث گردد.
Sinan (2010), Ethics in E-Learning, TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, April, 9 (2),78-86 Toprak.
pdf WCET, UT TeleCampus (2009), Best Practice strategies to Promote academic Integrity in online education, Version 2.