چکیده:
مقدمه : ماهیت پرستاری به گونه ای است که باید به اخلاقیات مراقبتی بیش از ملاحظات درمانی توجه کرد. در این راستا هرگونه خلل در رعایت اخلاق پرستاری میتواند علمیترین و بهترین مراقبت های پرستاری را تحت تاثیر قرار دهد. امروزه ، در پرستاری دنیا این امر با تعریف و تدوین کدهای اخلاق حرفه ای نمود یافته است که اساس آن توجه به مقولات انسانی واخلاقی در برقراری ارتباط بین پرستار و بیمار در ارائه مراقبت است . کدهای اخلاقی باید توسط پرستاران درک و در هر بعد از عملکرد پرستاری استفاده شود، لذا این مطالعه با هدف بررسی آگاهی و عملکرد پرستاران به آیین اخلاق پرستاری ایران در بیمارستان های آموزشی تبریز انجام شد. روش : این مطالعه توصیفی در سال ١٣٩١ با مشارکت ٣٤٥ پرستار شاغل در بخش های داخلی ـ جراحی بیمارستان های آموزشی تبریز و با نمونه گیری آسان انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته ای بر اساس آیین اخلاق پرستاری ایران گردآوری و پایایی به روش آلفای کرونباخ و روایی صوری و محتوایی انجام شد، سپس با نرم افزار آماری SPSS نسخه ١٣ و آمار توصیفی و استنباطی و آزمون های t مستقل و ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون ، در سطح معنیداری ٠٠٥>p تجزیه و تحلیل شد.
آیین اخلاق پرستاری ایران در بیمارستانهای آموزشی تبریز انجام شد.
روش: این مطالعه توصیفی در سال 1931 با مشارکت 943 پرستار شاغل در
بخش های داخلی جراحی بیمارستان های آموزشی تبریز و با نمونه گیری آسان انجام
شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته ای بر اساس آیین اخلاق پرستاری ایران
گردآوری و پایایی به روش آلفای کرونباخ و روایی صوری و محتوایی انجام شد، سپس
مستقل و t نسخه 19 و آمار توصیفی و استنباطی و آزمون های SPSS با نرم افزار آماری
ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون، در سطح معنی داری 0/05>p تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: بیشترین درصد پرستاران، زن، متاهل و دارای مدرک کارشناسی پرستاری
بودند که (79/1 درصد) آنان واحد آموزشی اخلاق پرستاری را در دانشگاه و (53/6 درصد)
دوره های بازآموزی اخلاق حرفه ای را در طول خدمت گذرانده بودند و (40/5 درصد)
بیان کردند آیین اخلاق پرستاری به صورت مدون در اختیار آن ها قرار گرفته
است.86/4 درصد پرستاران به آیین اخلاق پرستاری آگاهی داشتند. 91/9 درصد
پرستاران به آیین اخلاق پرستاری عمل کردند. بین عملکرد پرستاران به آیین اخلاق
پرستاری و متغیرهایی مانند بخش کاری و منابع کسب اطلاع در زمینه راهنماهای
اخلاقی از جمله شرکت در همایش ها، آموزش ضمن خدمت و آیین نامهها رابطه آماری
معنی داری مشاهده شد. بین آگاهی از آیین اخلاق پرستاری و متغیرهایی مانند شیفت
کاری، رضایت از حرفه و سابقه شکایت از پرستاران توسط بیماران رابطه آماری
معنی داری وجود داشت.
نتیجه گیری: آگاهی و عملکرد اخلاقی پرستاران مورد مطالعه نشان داد، در حال
حاضر جامعه پرستاری ایران آمادگی دارد با بکارگیری آیین اخلاق پرستاری ایران و
آگاهی از کدهای اخلاق حرفه ای و مفاهیم اخلاقی موثر بر عملکرد بالینی، مسیر
حرفه ای شدن خود را هرچه پویاتر و پرانرژی تر بپیماید.
خلاصه ماشینی:
") آیین اخلاق پرستاری ایران در سال ١٣٩٠ برای تمامی شاغلین حرفه پرستاری در حوزه های خدمات آموزشی، پژوهشی، مدیریتی، بهداشتی و بالینی تدوین شده است و برای شکل دهی به رفتار اخلاقی پرستاران ، به طور مستقیم بر عملکرد پرستار در مراقبت از بیمار تمرکز دارد، (سنجری و همکاران ، ١٣٩٠ ش .
با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون t مستقل با اطمینان ٩٥% بین عملکرد به آیین اخلاق پرستاری و متغیرهایی مانند جنس ، مدرک تحصیلی، پست سازمانی، آموزش دوران دانشگاهی، دوره های بازآموزی در طول استخدام ، ابلاغ مدون آیین اخلاق پرستاری، شکایت از عملکرد اخلاقی پرستاران توسط بیماران و رضایت از حرفه رابطه آماری معنیداری وجود نداشت و بین عملکرد به آیین اخلاق پرستاری و بخش ارتباط آماری معنیداری مشاهده شد.
نتیجه گیری این مطالعه با هدف بررسی آگاهی و عملکرد پرستاران بیمارستان های آموزشی تبریز به آیین اخلاق پرستاری ایران و تأثیر برخی مشخصات فردی و اجتماعی پرستاران برآگاهی و عملکرد اخلاقی آنان در سال ١٣٩١ انجام شد.
از آنجا که آیین اخلاق پرستاری ایران در سال ١٣٩٠ متناسب با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی تدوین و به همه مراکز بهداشتی ـ درمانی ابلاغ شده است و با توجه به نتایج مطالعه حاضر، تأثیر وجود کدهای اخلاق پرستاری بر آگاهی و عملکرد اخلاقی پرستاران مشهود میباشد و تفاوت ها میتواند نشان دهنده ضعف درآموزش اصول اخلاق پرستاری در دانشگاه ها و بیمارستان ها یا ضعف در تدوین و ابلاغ کدهای اخلاق پرستاری باشد."