چکیده:
میراث مکتوب معصومان ع از آن روی که به بیان و بنان خود ایشان نگاشته شده ، از اهمیتی دوچندان در اکتشاف دیدگاه اهل بیت ع در ساحت های گوناگون معرفت دینی برخوردار است . این نگاشته ها، سنجه عیار ارزیابی سایر گزاره ها و متون نیز به شمار میآیند. نامه های معصومان ، از جمله میراث مکتوب و لکن مغفولی است که چندان در مطالعات امامت پژوهی شیعی مورد واکاوی قرار نگرفته است . در این پژوهه ، ابعاد امامت با تکیه بر نامه های امام علیع تا امام باقرع تحلیل شده است . برابر این نصوص مکتوب ، امامت یک مفهوم چندبعدی است که این ابعاد از یکدیگر قابل انفکاک نیستند. لازمه پیشوایی امت ، دارا بودن اوصاف الاهی، اتصاف به پیامبر و بهره مندی از صفات شخصی بارز است .
خلاصه ماشینی:
"بنابراین اعتقاد امامیه بر این است که مسئولیت نصب امام بر عهدة خداوند و از طریق پیامبر و یا امام قبلی است ؛ از این روست که امام حسن مجتبیع در نامه به معاویه برای اثبات امامت خویش بیان میکنند که از طریق تعیین امیرمؤمنان ع بدین سمت دست یافته اند (احمدیمیانجی، ١٤٢٦ق ، ٣: ١٨ و ٢٢).
نظر به اهمیت این بعد از امامت ، در نامه های ائمه نیز در موارد بسیاری به این مطلب اشاره شده است که از آن میان میتوان به گزاره هایی چون اهل بیت پیامبر، وصی نبی، درخت نبوت و جایگاه رسالت اشاره کرد که در ادامه به شرح و بررسی هریک از این عبارات پرداخته میشود.
این ترکیب در مواردی چون : «خداوند به شما مردم شهر از جانب خاندان پیامبرتان پاداش نیکو دهد؛ بهترین پاداشی که به فرمانبران میدهد» (احمدیمیانجی، ١٤٢٦ق ، ١: ١٧٩)، «ما اهل بیتی هستیم که خداوند آخرت را برای ما برگزید و پاداش دنیوی را برای ما نپسندید» (احمدیمیانجی، ١٤٢٦ق ، ١: ٣١٢)، «وقتی ما که اهل بیت پیامبر هستیم ، با قریش محاکمه و مجادله کردیم و از آنان خواستیم که منصفانه با ما رفتار کنند، ما را تبعید کردند و برای ستم نمودن بر ما اجتماع کرده و متحد شدند» (احمدیمیانجی، ١٤٢٦ق ، ٣: ٢١)، «همان گونه که ذکر کردی، ما نزد خدا و اولیای او، اهل بیت هستیم » (احمدیمیانجی، ١٤٢٦ق ، ٣: ٥٦)، «آگاه باشید که ما اهل بیت این چنین هستیم : کافران ما را دوست نمی دارند و مؤمنان از ما بغضی ندارند» (احمدیمیانجی، ١٤٢٦ق ، ١: ٢٧٤) و «ما اهل بیت از دیگران به این امر (امامت ) شایسته تریم » (احمدیمیانجی، ١٤٢٦ق ، ١: ٢٨٨) مورد استشهاد معصومان قرار گرفته است ."