چکیده:
مقایسه دستاوردهای شناختی ، اجتماعی و رفتـاری دانش آمـوزانی کـه بـا سـن های متفـاوت آغـاز بـه تحصـیل نموده انـد در دوره هـای گونـاگون تحصـیلی می تواند به بازنگری در سیاست های کنونی آموزش و پرورش در زمینه سـن ورود به مدرسه کمک کند و زمینه را برای دگرگونی و بهبـود فـراهم نمایـد. بـه این منظور تعداد ٨٧٢ دانش آموز متولد نیمه اول و دوم سال در پایـه های دوم و پنجم ابتدایی ، سوم راهنمایی و سـوم دبیرسـتان بـه شـیؤه تصـادفی انتخـاب شــدند. دانــش و مهارت هــای خوانــدن و نوشــتن و ریاضــی در هــر پایــه بــا مقیاس های پژوهشگر ساخته مورد ارزیابی قرار گرفت . آزمون خلاقیت تـورنس و سازگاری اجتماعی گریدی نیز به کـار گرفتـه شـد، سـپس میانگین هـای بـه دست آمده با آزمون من ویتنی مقایسه شدند. نتایج نشان دهندٔه آن بـود کـه در تمام پایـه های بررسـی شـده ، پیشـرفت تحصـیلی و خلاقیـت دانش آمـوزان متولد نیمه اول ، کمتر از پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان متولد نیمـه دوم سال است . همچنین کودکانی که با سن کمتر مدرسه را آغـاز مـی کننـد در ابتدای تحصیل (پایه دوم ) با خود ناسازگارتر از آنهـایی هسـتند کـه بـا سـن بیشـتر تحصـیل را آغـاز کـرده انـد، امـا ایـن تفـاوت در پایـه هـای بعـدی از بـین می رود. هر چند در سایر پایه های بررسی شده ، دانش آموزان متولد نیمـه اول سـال از نظـر اجتمـاعی ناسـازگارتر از گـروه دیگـر مـی نماینـد، امـا ایـن تفـاوت معنادار نیست .
خلاصه ماشینی:
"١٨ با توجه به نتایج به دست آمده از دانش آموزان پایـۀ سـوم راهنمـایی می توان با ٩٥ درصـد اط مینـان نتیجـه گرفـت کـه در ایـن پایـه نیـز چـون پایـه های گذشـته پیشـرفت تحصـیلی در خوانـدن و نوشـتن ، ریاضـی و خلاقیت در دانش آموزان متولـد نیمـۀ اول بـه ط ـور معنـاداری پـایین تـر از پیشرفت تحصیلی در خواندن و نوشتن ، ریاضی و خلاقیت دانش آمـوزان متولد نیمۀ دوم سال است ، اما تفـاوت در سـازگاری بـا خـود و سـازش یافتگی اجتماعی مشاهده شده معنادار نیست .
- افروز، غلامعلـی (١٣٧٢) جهش هـای تحصـیلی یـا آفرینش هـای ذهنـی ، استعدادهای درخشان ، دورٔە دوم ، شمارٔە ١ - افروز، غلامعلی (١٣٨٣) مقدمه ای بر روان شناسی کودکـان اسـتثنایی ، انتشارات دانشگاه تهران - امامی پور، سوزان (١٣٨١) بررسی تحولی سبک های تفکر دانش آموزان و دانشجویان و رابطۀ آن با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی ، رسالۀ دکتـری روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات - بلــوم ، بنیــامین (١٩٨٢) ویژگی هــای آدمــی و یــادگیری آموزشــگاهی ، ترجمۀ سیف ، علی اکبر (١٣٦٩) مرکز نشر دانشگاهی ، تهران - بیلر، رابرت (١٩٧٤) کاربرد روان شناسی در آموزش ، ترجمۀ کدیور، پروین (١٣٦٩) مرکز نشر دانشگاهی ، تهران - دلاور، علی (١٣٨٠) مبانی نظری و عملی پـژوهش در علـوم انسـانی و اجتماعی ، انتشارات رشد - رهبــری ، نوریــه (١٣٧٤) هنجاریــابی آزمــون ســازگاری گریــدی بــرای دانش آمــوزان دبســتانی شــهر تهــران ، پایــان نامــۀ کارشناســی ارشــد، دانشگاه الزهرا - ســـیف ، سوســـن و جمعـــی از مؤلفـــان (١٣٨٢) روان شناســـی رشـــد، انتشارات سمت - ســیف ، علــی اکبــر (١٣٨٠) روان شناســی پرورشــی ، روان شناســی یادگیری و آموزش ، ویراست نو، انتشارات آگاه - شریفی ، حسـن پاشـا (١٣٧٥) بررسـی میـزان آمـادگی دانش آمـوزان ٦ ساله تا ٦ سال و ٣ ماهه و کمتر از ٦ سال برای بهـره منـدی از آمـوزش دبستانی ، فصل نامۀ تعلیم و تربیت ، شماره ٤٥، ص ٤٦-٣١ - کوهن ، لوئیس ؛هالیـدی ، میشـل (١٩٩٣) آمـار در علـوم تربیتـی و تربیـت بدنی ، ترجمۀ دلاور، علی (١٣٧٢) دانشگاه علامه ط باط بایی منابع انگلیسی Arnold (١٩٩٩) Promoting Academic Success and preventing disruptive behavior disorders through community partnership, Journal of Community Psychology ٢٧ (٥) ٥٨٩-٥٩٨ Groth the young Filipino Children predicts (٢٠٠٤) ."