چکیده:
هدف مقالـه حاضـر از ط رفـی ، شـناخت فرهنـگ درون خانواده هـا در گـذر از سرمایه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنان و از ط رف دیگر، تـاثیـر شـکل این پا بر چگونگی شکل فضای فرهنگی درون خانه هاست . مصاحبه های ط ولانی بـا ٤٤ خـانواده کـه بـه صـورت تصـادفی در دو منطقـه شـمال و جنـوب تهــران انتخـاب شــدند، حـاکی از آن اسـت کـه والـدین مــورد مطالعه ایـن پـژوهش کیفـی دارای سـرمایه های فرهنگـی متفـاوتی هسـتند. نمود این سرمایه ها را در سطح تحصـیلات ، زمـان و نـوع مطالعـه ، زمـان و نـوع برنامــه های تلویزیــون و فعالیت هــای جــانبی فرهنگــی دیگــر آنــان ، می تــوان مشــاهده کــرد. تـــاثیــر ایــن ســرمایه ها در شــکل فضــاهای درون خانــه ها قابل مشاهده هستند. شکل فضاها در نوع دکوراسیون (مدرن یا سنتی ) قابـل شناسایی اند. به عبارتی ، خانواده ها دارای سبک زندگی متفـاوتی از یکـدیگر هستند. همچنـین ، بـر اسـاس نتـایج دیگـر ایـن پـژوهش ، اولا، ١٦% والـدین ، دارای سرمایه های فرهنگـی بـالا، ٤١% متوسـط و ٤٣% پـایین بودنـد. ثانیـا، در هـر دسته اکثریت آنها، فضـاهایی مطـابق بـا سـرمایه های فرهنگـی خـود (٨٦%، ٨٣%، و ٩٥%) تولید کرده اند.
خلاصه ماشینی:
"همچنین ، در مورد شناخت فرهنگ درونـی یـا فضـای فرهنگـی ، اولا، دل مشغولی هایی مانند تماشای تلویزیـون ، انـدازه و نـوع آن ، تماشـای ماهواره (اندازه و نوع آن )، زمان و نوع مطالعه ، نگاه بـه مـذهب و رابطـه با سیاست ، ورزش ، هنر و غیره حاکی از تفکر و فرهنگ خانواده هاسـت که قبلا و در مقاله ای به آنها اشاره شده اسـت (منـادی ، ١٣٨٤ الـف ).
در مورد چگونگی فرهنگ فضای درون خانه ها، با توجـه بـه مشـاهدٔە عینی اکثر محل سکونت خانواده های مـورد مطالعـه ، نگـاه سـنتی و یـا مدرن در زندگی ، تا حدودی در نوع آرایش ، تزئین و چیدمان فضـای درون خانه نیز قابل رؤیت است ١.
در واقع ، تـأثیر سرمایه های اقتصادی فقط در کمیـت و کیفیـت وسایل روزمره نمود داشت ؛ یعنی مرفه بـودن در هـر حـالتی (مـدرن یـا سنتی )، بزرگ تر بودن فضای مسکونی همراه با وسـایل گرانقیمـت تـر مانند فرش را فراهم می کرد و در شکل و نوع فرهنگ فضا نقش مهمی نداشــت .
با توجه به اینکه ، نتیجۀ اصلی پژوهش حاضر حـاکی اسـت کـه اولا، اکثر والـدین سـرمایه های فرهنگـی خـود را عینـا در فضـاهای فرهنگـی درون خانه بازتولید کـرده انـد؛ ثانیـا، بیشـتر والـدین دارای سـرمایه های فرهنگی متوسط و پایین هستند و ثالثا، هم سـرمایه های فرهنگـی بـر شـیوه های فرزنـدپروری تــأثیـر دارد و هـم شخصـیت روانـی و فرهنگـی فرزندان آینده سازان جامعه را تحت تـأثیر قـرار می دهـد (منـادی ، ١٣٨٤ ج )، بنـــابراین می بایســـتی در بـــالا بـــردن ســـطح ، میـــزان و کیفیـــت سرمایه های فرهنگی افراد جامعه ، به خصوص والـدین اقـدام کـرد."