Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تعیین خلق نقدینگی و نقش واسطه گری مالی بانک ها در ایران

نویسنده:

(38 صفحه - از 13 تا 50)

کلیدواژه ها :

واسطه گری مالی ،خلق نقدینگی ،ترازنامه بانکی

کلید واژه های ماشینی : بانک ، نقد ، خلق نقدینگی ، ترازنامه ، محاسبه شاخص خلق نقدینگی ، وام ، واسطه‌گری مالی بانک ها ، واسطه‌گری مالی ، تسهیلات ، دارایی

مطابق با تئوری های مالی و پولی ، نقش اصلی بانک ها در اقتصاد برای خلق نقدینگی به وسیله سپرده های نقد و ارائه آنها به صورت وام می باشد. بانک ها ارائه وام به خانوارها را از طریق سپرده های خود انجام می دهند. بانک ها در حقیقت استخر نقدینگی هستند. بنابراین ، از طریق تغییر سررسید اقلام ترازنامه خود ایجاد نقدینگی می کنند. چنین چیزی به بانک ها این امکان را می دهد که اقلام غیرنقد ترازنامه را برای بخش غیربانکی نگهداری کنند و اقلام نقد ترازنامه را به سپرده گذاران و قرض گیرندگان بدهند. سپرده گذاران سپرده های خود را در اختیار بانک قرار داده و وام گیرندگان در بلندمدت از طریق وام ، پول دریافت می کنند. علاوه برآن بانک ها بوسیله اقلام ترازنامه و تغییر شکل دادن میان این اقلام از داراییهای با نقدینگی کم به بدهی های نقد، ایجاد نقدینگی می کنند. به علت اهمیت ایجاد نقدینگی بانک ها در این پژوهش سعی شده است تا به محاسبه شاخص خلق نقدینگی در نظام بانکی کشور پرداخته شود. این شاخص ترکیبی از خلق نقدینگی در بانک ها شامل داراییها، بدهی ها و سرمایه است . اغلب مطالعات انجام شده در این زمینه به بررسی خلق نقدینگی بانک ها از طریق وام های بانکی تاکید داشته اند در صورتی که در این مقاله با تاکید بر ساختار ترازنامه شبکه بانکی کشور طی سال های ١٣٩١-١٣٨٦ به محاسبه شاخص خلق نقدینگی پرداخته می شود.

خلاصه ماشینی:

"Rauch, Steffen, Hackethal and Tyrell 3. Rauch, Steffen, Hackethal and Tyrell 3. البته توجه به این نکته نیز لازم به نظر میرسد که شاخص کـل خلـق نقـدینگی بـا توجـه بـه ترازنامه بانک ها محاسبه شده است و اگر با توجه به داراییهای بانک ها، این شاخص بر داراییها تقسیم شود و شاخص نسبت نقدینگی به دست آید از این نسبت بهتر میتوان در مقایسـه بانـک هـا در شـبکه بانکی کشور استفاده نمود. نسبت شاخص خلق نقدینگی در ایران سال 1389 1390 1391 ملی 049 047 043 سپه 054 056 059 پست بانک 055 061 065 مسکن 088 078 072 کشاورزی 065 063 06 صنعت و معدن 033 044 046 توسعه صادرات 014 019 007 توسعه تعاون 029 039 049 ملت 038 039 043 تجارت 036 044 042 صادرات 054 053 055 رفاه کارگران 065 062 069 پارسیان 059 052 051 کارآفرین 044 045 042 سامان 055 039 04 اقتصاد نوین 052 049 048 پاسارگاد 044 042 04 سرمایه 049 05 05 سینا 064 057 048 دی 013 03 036 آینده 047 071 069 انصار 08 076 068 مؤسسه توسعه 035 032 029 مأخذ: یافته های این پژوهش . بانک های دولتی با تأمین مـالی پایدارتر و خلق نقدینگی بین ٦٠ تا٧٠ درصد مناسب عمل کرده و با جذب سپرده و اعطای تسهیلات به خوبی توانسته اند واسطه گری مالی را در اقتصاد انجام دهند که عمده آن از محـل جـذب سـپرده بـوده است . بانک های دولتی با تأمین مالی پایـدارتر و خلق نقدینگی بین ٦٠ تا٧٠ درصد مناسب عمل کرده و با جذب سپرده و اعطای تسهیلات بـه خـوبی توانسته اند واسطه گری مالی را در اقتصاد انجام دهند که عمده آن از محل جـذب سـپرده بـوده اسـت ."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.