چکیده:
کنستانتین استانیسلاوسکی شیوه علمی آموزش بازیگری را بنیان نهاد. وی به نظریه تفکیک ناپذیری ذهن و بدن اعتقاد داشت و تحت تاثیر تیودول ریبو، ادعا میکرد عواطف بدون پیامد جسمانی نمی توانند وجود داشته باشند. آیا این تنها سرچشمه فکری استانیسلاوسکی برای شکل گیری سیستم بوده است ؟ از دید برخی نظریه پردازان مانند گوردون و کارنیک ، بخش مهمی از تمرینات بازیگری استانیسلاوسکی حاصل شیفتگی وی به یوگاست . استانیسلاوسکی به دلیل سانسور حاکم بر اتحاد جماهیر شوروی مجبور شد تا از کاربرد کلماتی هم چون روح ، الهام و پرانا که مربوط به یوگاست پرهیز نموده و به جای آن از واژگان ابداعی خود استفاده کند. با استناد به منابع کتابخانه ای و اینترنتی و به روش توصیفی– تحلیلی در این مقاله تلاش شده است تا به این سوالات اساسی پاسخ گفته شود که : آموزه های یوگا تا چه حد بر سیستم بازیگری استانیسلاوسکی تاثیرگذار بوده است ؟ و چه وجوه اشتراکی میان تمرینات استانیسلاوسکی و تمرینات یوگا وجود دارد؟ هم چنین دلایل به وجود آمدن ابهامات و پرسش هایی که امروزه آموزش سیستم استانیسلاوسکی را با چالش مواجه ساخته و راه برون رفت از آن را شناسایی کند.
خلاصه ماشینی:
"استانیسلاوسکی در نحوه انجام تمرین و هم چنین در هدفی که دنبال میکند فعال نمودن پرانا یا انرژی حیات را مد نظر دارد که سبب ایجاد حس شادی و رهایی می شود: «دانستن علم تنفس ، داشتن حس شادی و خوشبختی ، داشتن افکاری روشن ، از ضروریات بازیگری است و این عوامل باید مانند نخی به هم وصل باشند» (,Tcherkasski).
از این جدول چنین برمیآید که نه تنها عناصر اصلی سیستم به ویژه در بخش آماده سازی بازیگر، مکشوف از تعالیم یوگاست بلکه چیدمان این عناصر از حیث تقدم و تاخر نیز دقیقا منطبق بر روش آشتانگایوگا می باشد، هم چنین نحوه استفاده از آموزه های یوگا توسط استانیسلاوسکی به دو صورت تبلور یافته است : الف ) تمرینات موجود در روش آشتانگا- یوگا عینا در سیستم تکرار می شوند مثل رهاسازی ، تنفس ، آساناها، درک و به کارگیری پرانا و ایجاد ریتم طبیعی .
هم چنین عناصری مانند: اخلاق ، رهاسازی عضلانی ، تنفس ، تمرکز، تجسم خلاق ، ارتباط ، انرژی و ریتم ، عناصر مشترک بین سیستم های بازیگری استانیسلاوسکی و آشتانگایوگا است اما سانسور حاکم اتحاد جماهیر شوروی ، استانسیلاوسکی را وادار میکند بدون ارایه تعاریف مستقیم از اصول نظری یا عملی یوگا در کتاب هایش ، با تغییر واژگان و شکستن فرم سنتی بعضی از تمرینات یوگا در راستای کاربردی نمودن آن ها برای بازیگری استفاده نماید و بخش اول سیستم بازیگری خود را منطبق بر مراحل هشت گانه یوگا شکل دهد."