چکیده:
یکی از رویکردهای نوین در مطالعات علوم اجتماعی ، تحلیل عملکردهای اجتماعی در کنش وواکنش کلامی افراد است که بدان ، تحلیل در سطح خرد نیز گفته می شود. این تعاملات کلامی تنها مولفه های آشکاری که توسط افراد قابل مشاهده باشد نیستند، بلکه از جنب ه های پنهانی ١٢٥/نیز برخوردارند که هرچند ممکن است در تعاملات ظ اهری فرد نمایان نشوند، در تحلیل رفتاری افراد حایزاهمیت هستند. دیوید ممت ، یکی از نمایشنامه نویسان مدرن صاحب سبک آمریکایی ازجمله نویسندگانی است که با رویکرد ویژه اش در استفاده از زبانی موجز و کوتاه دست به آفرینش هایی زده که درک مفهومی آن ها درگرو بازسازی کنش چهره ها در پرفرمانس آن ها است . چنین بازسازی روابط اجتماعی که به صورت رمزگان در سکوت ها و کلام چهره ها جاسازی شده است یادآور جنب ه های پنهان کنش وواکنش های کلامی است که در آرا جامعه شناسانی چون اروینگ کافمن و هرولد گارفینگ ل به آن ها پرداخته شده است . این پژوهش سعی دارد این تعاملات اجتماعی پنهان را به صورت کاربردی در نمایشنامه ی اولئانا اثر دیوید ممت بررسی کند. دراین راستا، تلاش شده است تا از آرای گافمن در رابطه با ارزیابی تعاملات افراد برحسب قیاس تئاتری ، مدیریت تاثیرگذاری ، نمایش خود، رفتار جلو و پشت صحنه ، ارزیابی عملکرد و هم چنین از بحث آزمایشات نقض کننده ی گارفینکل که در مب حث روش شناسی قومی مطرح می شود، استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
"دراین راستا، تلاش شده است تا از آرای گافمن در رابطه با ارزیابی تعاملات افراد برحسب قیاس تئاتری ، مدیریت تأثیرگذاری ، نمایش خود، رفتار جلو و پشت صحنه ، ارزیابی عملکرد و هم چنین از بحث آزمایشات نقض کننده ی گارفینکل که در مب حث روش شناسی قومی مطرح می شود، استفاده شود.
" )اولئانا، پرده ١: ١٥-١٤) 59 نکته ی دیگ ر این که جان رفتار پشت صحنه را جلوی صحنه یعنی درمقابل کارول )که دانشجوی او و نه فرزند اوست ) به شکل بازگو کردن اعتقادات فردی اش در به چالش کشیدن شیوه تدریس و آزمون گرفتن خودش و نظ ام آموزشی و عقیده اش پیرامون ناکارآمدی روش های آموزشی مرسوم به نمایش میگذارد.
" )اولئانا، پرده ١: ١٤) عدم مدیریت رفتار جان درمقابل کارول باعث می شود تا بدون درنظ ر گرفتن نوع و سطح ارتب اط خود با فرد مقابل ، مسایلی را که باید در پشت صحنه نگ ه می داشته به جلوی صحنه بکشاند و آشکارا عنوان کند که شغلش را نه یک مسوولیت می داند نه یک تکلیف بلکه آن را تنها یک وسیله برای ٥٩ برآورده کردن تمایلات فردی و خانوادگی اش می داند.
php 9- objective 10- subjective 11- social construct of reality 12- objective entity 13- negotiate 14- Coser, Lewis 15- Theaterical performance 16- impression management 17- presentation of self 18- theater analogy 19- front stage 20- back stage 21- front-stage behavior 22- back stage behavior 23- Reginna Kenen 24- Ethnomethodology 25- people's method 26- Carol 27- John 28- Feedback فهرست منابع ١."